Center for Ludomani advarer op til VM: Ud af spillet og ind i kampen

I dag skydes VM i fodbold i gang. Det samme gør tilbud og reklamer fra betting-firmaerne.

Center for Ludomanis nye kampagne-video skal få flere til at lægge telefonen og betting appen fra sig. (© Center for Ludomani)

VM i fodbold starter i dag. Det betyder samtidig højsæson for tilbud og reklamer fra betting-firmaerne, der prøver at få nye kunder i butikken.

Derfor starter Center for Ludomani i dag en kampagne, der skal prøve dæmme op for, at flere danskere bliver afhængige af at spille under VM.

Læs også

Den store VM-sendeplan: Her kan du se Danmarks kampe

"Kom ud af spillet og ind i kampen" lyder budskabet, der skal få folk til at fjerne blikket fra diverse betting apps og i stedet flytte fokus hen på venner, familie og den fælles fodboldfest, fortæller Lars Hausted, der er forebyggelseschef i Center for Ludomani.

- Man skal komme ud af spillet og så ind i kampen – altså den rigtige kamp - og se om du kan finde noget værdi i den. Jeg vil vædde med, at du kan.

Loading preview...

En af dem, der ved, hvad det vil sige at kæmpe med ludomani, er Marcus Kondrup Nielsen fra Horsens, der selv er tidligere ludoman.

- Det frister én helt vildt. Det øger jo lysten til at spille, og når man så er i den periode, hvor man er afhængig af at spille, skal der ikke ret meget til for at påvirke én. Bare det, at de kører med reklamer, får det jo til at sidde oppe i hovedet på én, siger han.

Læs også

Eks-ludoman har udelukket sig selv fra spilreklamer: Jeg får stadig reklamer i min mail

Marcus Nielsen endte med at tabe i omegnen af 50.000 kroner. Heldigvis er han spilfri nu. Det er der desværre mange danskere, der ikke er.

Loading preview...

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd anslår, at omkring 125.000 danskere har et problematisk forhold til spil i et eller andet omfang.

Selvom der ikke nødvendigvis kan sættes lighedstegn mellem de mange spilreklamer og antallet af nye spilafhængige, vil Center for Ludomani alligevel gerne skabe opmærksomhed på farerne, der lurer.

- Bettingreklamerne skal gøre, at du downloader app’en og kommer i gang, og du har endda måske en lille bonus med, og inden du har set dig om, er du måske for godt i gang, og det er det, vi gerne vil advare mod, siger forebyggelseschefen.

Den nye kampagne fra Center for Ludomani indeholder en hjemmeside og en video. Her kan du blandt andet teste, om du spiller for meget.

Begge dele skal hjælpe med at flyttet fokus væk fra at gamble og over på fodbolden, lyder det fra Lars Hausted.

- Kig op og kig rundt på alt det spændende, der sker i forbindelse med VM. Der er storskærmsarrangementer og fest og farver i gaderne, og dine venner vil gerne have, du deltager i denne her fest – det kan endda være, at din kone gerne vil have, at du deltager i festen, siger han.

Marcus Kondrup Nielsen glæder sig over, at der bliver sat fokus på et stort tabu.

- Det er rigtig vigtigt op til så stort et arrangement som dette. Det kan jeg kun bakke op om, siger han.

Facebook
Twitter