Danske arbejdspladser har ikke taget stilling til Facebook i arbejdstiden

67 procent af arbejdspladserne har ikke taget stilling til, om du må logge på sociale medier eller tjekke private mails i arbejdstiden.

Skal, skal ikke? Det er et svært spørgsmål, når der ikke er en politik på arbejdspladsen. (Foto: Diego azubel © Scanpix)

Må du være på Facebook i arbejdstiden?

Det kan være svært at vide, for hele 67 procent af danske arbejdspladser har ikke eller kun løst taget stilling til, om du må logge på sociale medier, bruge internettet eller tjekke private mails i arbejdstiden.

Det viser en undersøgelse af ingeniørforeningen IDA.

Det kan være problematisk, siger lokalformand i Lederne Østjylland Rasmus Mortensen.

- Man bør have en dialog omkring, om man bør have en regel eller politik omkring sociale medier i arbejdstiden, siger han.

Han mener, at politikken kommer an på, hvilken branche man er i. For eksempel vil det måske være irriterende for kunden at se ekspedienten i tøjbutikken være på Facebook i stedet for at ekspedere.

- Det giver nogle udfordringer for medarbejderne i forhold til, hvad de må, og hvad de ikke må, og det giver nogle udfordringer for arbejdsgivere og ledere i forhold til, hvad man kan bede sine medarbejdere om, siger Rasmus Mortensen.

Samtidig er sociale medier nemlig en nyhedsstrøm, hvor man kan finde informationer på linje med Google, mener han.

Rasmus Mortensen er også direktør i firmaet Garuda, og han mener, at brug af sociale medier er på lige fod med en snak ved kaffemaskinen.

I hans virksomhed har de ikke en politik, men nogle guidelines til hvordan man for eksempel er på Linkedin, og at det er helt legitimt at bruge Facebook i arbejdstiden også til privat brug.

- Som leder i dag synes jeg, at det er meget væsentligt, at medarbejderne får et afbræk i hverdagen. Om de bruger det på sociale medier, eller om de går en tur, det står dem frit for, siger han.

Generelt ser han en fordel i at tillade sociale medier på arbejdspladsen.

- Jeg tror, at det giver dem en fornemmelse af en stor grad af fleksibilitet og selvstændighed i stedet for at være i et miljø, hvor man bliver kontrolleret hver dag.

Kun få har forbud mod Facebook

  • 28 procent har ikke en politik for brug af internet, sociale medier og private mails i arbejdstiden.

  • 29 procent har en ret løst formuleret politik.

  • 13 procent har klare regler for, hvor meget tid, man må bruge.

  • 7 procent må ikke bruge internet, mail eller sociale medier til private formål i arbejdstiden.

  • 12 procent svarer, at de ikke ved, om der er en politik.

  • Undersøgelsen er lavet af Userneeds for Ingeniørforeningen IDA bland den registerbaseret arbejdsstyrkestatistik november 2014 fra Danmarks Statistik.

  • 2.002 deltog i undersøgelsen.