Danskernes bilvaner øger trængslen på motorvejene

De lave afgifter har fået danskerne til at købe flere biler, og det presser motorvejene yderligere.

De mange biler presser motorvejene, der bliver mere og mere ufremkommelige i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen. (Foto: Mikkel Skovsgaard © DR)

Bilister spilder hver dag tusinder af timer på at holde stille på de pressede strækninger på danske motorveje.

Omkring Aarhus er trafikken vokset med syv procent på bare et år, og den udvikling har stået på længe, fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet Kasper Rosenstand.

-På visse delstrækninger er trafikken faktisk fordoblet gennem de sidste 20 år, siger han, og alt tyder på, at trafikkaoset bliver endnu værre.

Fra en til to biler

Trængslen på motorvejene skyldes nemlig, at man i 2007 gjorde bilerne billigere ved at sætte afgiften på nye biler ned. Det mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- Nu går proppen af flasken. Nu køber folk rigtig mange biler. Vi er gået fra at være en generation af et-bilsfamilier til at være en generation af to-bilsfamilier, siger han.

Kollektiv trafik går for langsomt

Flere og bredere motorveje hjælper kun kortvarigt. De bliver hurtigt fyldt op af endnu flere bilister, mener trafikforskeren. Han tror mere på løsninger som dyrere biler og roadpricing, hvor bilisterne betale for at køre på de strækninger, der er mest belastet af trafik.

- Men det kan politikerne ikke lide, så der sker ikke så meget, siger han.

Men hvorfor finder danskerne sig i at bruge stadig flere timer på køkørsel? Det sker, fordi alternativet er værre.

- En gennemsnitlig tur med kollektiv trafik i Danmark tager 2,5 gange så lang tid som at tage bilen, forklarer Harry Lahrmann.

Facebook
Twitter