Efter 17 års hidsig debat: Vanddragen er fjernet fra Aarhus' centrale plads

Kunstværk til 4,5 millioner blev i dag løftet væk fra Store Torv foran Aarhus Domkirke

- Den er malplaceret på vores smukke torv, sagde teknik- og miljørådmand, Bünyamin Simsek, før kunstværket Torvenes Brøndsløjfe i dag blev fjernet efter mange års debat. (Foto: Sofie Themsen © Dr Østjylland)

En skulptur kan vække både harme og glæde i bybilledet. Og vække hidsig debat.

Og det er, hvad den ikoniske vandinstallation Torvenes Brøndsløjfe har gjort de seneste 17 år på Store Torv i Aarhus. Folkeviddet omdøbte hurtigt kunstværket til Vanddragen, og der er blevet klatret på granit- og stålkonstruktionen om dagen og tisset på den om natten.

For lige siden værket til en værdi af 4,5 millioner kroner blev placeret på det centrale torv foran Aarhus Domkirke, er bølgerne gået højt. Selvom vandcirkulationen i værket aldrig rigtigt kom til at fungere.

Fredag sluttede det. For da blev Elisabeth Toubros værk nemlig fjernet og kørt på depot.

Skiller vandene

Torvenes Brøndsløjfe har i dén grad skilt vandene, både på gadeplan og indenfor i byrådssalen.

- Den er malplaceret på vores smukke torv. Jeg synes faktisk, at den ødelægger torvet, og det er jo ikke meningen med et kunstværk, siger rådmanden for teknik og miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek (V).

Vanddragen har også været en torn i øjet på socialdemokraten Ango Winther.

- Det irriterer mig, at vi aldrig har fået den skulptur til at fungere, som det var meningen med de vanddyser og forskellige ting, der skulle sende vandet rundt i den.

Claus Bech, der er citychef i Aarhus, deler ærgrelsen over skulpturens placering.

- Store Torv har et kæmpe uforløst potentiale som et opholdstorv. Men det kræver, at Vanddragen kommer væk.

En drøm om liv og mennesker

Lise Skytte Jakobsen er lektor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet og forsker blandt andet i kunst i det offentlige rum. Og hun siger, at debatten både har handlet om, hvad der skal ligge i hjertet af Aarhus, og hvem, der skal bestemme det.

- Man drømmer om, at en skulptur som den her skal kunne samle pladsen. At den samler liv og mennesker. Man vil have mere Piazza Navona-stemning, som man kender det fra pladserne i Rom.

Kritikken har så gået på, at vanddragen ligger i vejen for det liv, siger Lise Skytte Jakobsen. Og Store Torv er ikke nogen nem plads at lave kunst til, fordi den består af mange forskellige overflader og materialer, påpeger hun.

- Man skal affinde sig med, at udsmykning af pladser i det offentlige rum – især hvis der er billedkunst

involveret
– altid er omgærdet af diskussion, siger hun.

Bestemt i København

Debatten skyldtes også utilfredshed med, at lokale borgere var utilfredse med, at Statens Kunstfond i København skulle afgøre, hvad der skulle ske på den mest markante plads i Aarhus.

- Det er sikkert også derfor, at der ikke bliver lavet en

permanent
ny løsning med det samme. For noget af det, man kan lære af det, er, at man skal involvere borgerne i processen, siger Lise Skytte Jakobsen.

- Men udfordringen er samtidigt at få noget billedkunst, der sparker til og vil noget. Kunst, der har muskler og energi og som kan yde noget. Og kan være sjov!

Torvenes Brøndsløjfe kostede i 2003 4,5 millioner kroner. 3,7 millioner blev bevilget af Statens Kunstfond.

Da byrådet tog beslutningen, var forventningen, at det vil koste cirka en million at sætte det på depot. Siden skal værket finde en ny plads i Aarhus.

Facebook
Twitter