Fartdæmpende pukler får kritik: 'Kommer man skævt på dem, ryger man i asfalten'

Pukkelbump kan få cykler og motorcykler til at styrte, og nogle kommuner dropper den type fartdæmpere.

(© Grafik: Signe Heiredal/DR)
(© Grafik: Signe Heiredal/DR)

Donk!

Som bilist er man overhovedet ikke i tvivl, hvis man har lidt for meget fart på, når dækkene rammer fartbumpet.

De er nemlig designet til at give et ubehageligt ryk i bilen, hvis det går for stærkt. De såkaldte pukkelbump på vejene, der skal hjælpe på sikkerheden i trafikken.

Men for tohjulede trafikanter er netop den type vejbump decideret farlige. Det mener både cyklister og motorcyklister.

Peter Meiner Jensen fra Solbjerg ved Aarhus er motionscyklist, og han fik både skrammer, forrevet cykeltøj og den ubehagelige oplevelse at køre hen over en styrtet cykelkammerat, da et pukkelbump uventet kom på tværs.

- Hvis man kommer skævt på en af de her pukler, så får man simpelthen en tur i asfalten, siger han.

Peter Meiner Jensen og hans cykelkammerater styrtede, da pukkelbump overraskede en af cyklisterne. - Han kommer skævt ind på et af de bump, og det slår styret helt på tværs af hans cykel, så han må ned og bide i asfalten, fortæller han. (© PRIVATFOTO)

Det oplevede han på en træningstur med sin cykelklub, hvor seks-otte cyklister kørte efter hinanden.

- Vi kommer til en lille by, der hedder Boes mellem Aarhus og Silkeborg, hvor ham, der kører foran mig, ikke er opmærksom på, at der er de her bump på vejen. Han kører fuldstændigt uanende afsted.

I hvert fald indtil pukkelbumpene pludselig kommer på tværs.

Kørte hen over styrtet cyklist

Det sker fuldstændig som lyn fra en klar himmel, forklarer Peter Meiner Jensen.

- Han kommer skævt ind på et af de bump, og det slår styret helt på tværs af hans cykel, så han må ned og bide i asfalten.

- Jeg er så tæt på ham, så jeg kan ikke undgå at køre ind i ham og faktisk hen over ham. Jeg får et ret ubehageligt styrt hen over ham og ryger ud i grøften, og vi får nogle ordentlige knubs begge to.

De to rutinerede motionscyklister slap med hudafskrabninger og forrevet tøj, og kunne trods alt køre derfra.

- Men det var temmeligt ubehageligt, siger Peter Meiner Jensen.

Motorcykler er også udsatte

Motorcykler er også udsatte, når de rammer bumpene skævt, fortæller Lars Rulffs fra MCTC Landsforeningen for Motorcyklister.

- Fordi bumpene ikke fylder hele vejbanens bredde, så man kan ramme dem på siden, og det er et problem for tohjulede køretøjer. Det kan bringe dem ud af kurs, og det kan i værste fald medføre et styrt, siger han.

Derfor valgte Skanderborg Kommune for fire år siden at fjerne pukkelbumpene og stoppe med at lave nye. Cykelklubbens oplevelse var nemlig langt fra det eneste styrt, fortæller trafiksikkerhedsrevisor Jette Schmidt.

- Vi fik for mange klager over nærved-uheld og regulære uheld fra de bløde trafikanter, siger hun.

Men klager over trafiksikkerheden ved pukkelbumpene kom også fra bilister.

- Nogle bilister forsøgte at køre lidt skråt hen over dem for at manøvrere mellem de tre bump. Og dermed fik man retning imod den modsatte kørebane, og det var ubehageligt for de modkørende. Så på baggrund af meldinger fra både cyklister, bilister og motorcyklister valgte vi at fjerne de pukkelbump, vi havde.

Skanderborg har droppet puklerne

Derfor bruger kommunen nu andre former for fartdæmpning.

- Vi har ikke planer om pukkelbump i Skanderborg Kommune på nuværende tidspunkt, siger Jette Schmidt.

Hvor sikre er I på, at pukkelbump ligefrem er farlige?

- Det er altid en vurdering, men vi synes ikke, at vi har gode erfaringer, siger Jette Schmidt, der anerkender, at den type bump til gengæld er mere behagelige for busser at passere.

I Aarhus kommune er der stadig pukkelbump, men rådmanden for Teknik og Miljø, Bünaymin Simsek (V) overvejer, om de bør fjernes fra vejene i Aarhus.

- Jeg tager trafiksikkerheden ganske alvorligt, og har også fået henvendelser fra lokalområderne. Det har medført, at jeg har sat alt arbejde med at lave pukkelbump i stå, siger han.

Bünyamin Simsek forventer en beslutning om pukkelbumpenes fremtid i Aarhus Kommune sidst på måneden.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter