Glad eller sur? Firmaer sender millioner af mails om brugertilfredshed - kun få svarer

Via Trustpilot sender danske firmaer hvert år to millioner opfordringer til at anmelde deres service, syv procent svarer.

Der følger en opfordring til at anmelde netbutikken med rigtigt mange af årets julegaver. Danske butikker sender millioner af opfordringer hvert år.(ARKIVFOTO) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Hvis du har købt julegaver på nettet, så har du sikkert fået en opfordring i mailboksen til at anmelde julegave-leverandøren.

Alene via Trustpilot, der indsamler anmeldelser fra kunder, sender danske firmaer hvert år to millioner opfordringer til at anmelde firmaernes service afsted. Men det er færre end hver 14. kunde, der gider at svare, viser Trustpilots egne opgørelser. Blot syv procent af kunderne anmelder det firma, de køber af.

En af dem, der ignorerer opfordringerne om at anmelde et køb, er Kristoffer Jakobsen fra Aarhus.

- Jeg får så mange henvendelser, så jeg tænker, at det gider jeg sgu ikke. Det har jeg ikke tid til, siger han.

Lene Hvas ligeledes fra Aarhus stemmer i:

- Det enkle ved at handle på nettet er jo, at det er en engangsforestilling. Og så synes jeg, at det er sært, at man skal svare på alt muligt bagefter, siger hun.

I legetøjs-webshoppen "Olisan" i Harlev anmelder hver femte kunde købet på Trustpilot, efter de modtager en mail med en anmodning om det. Og det er lærerigt for butikken at se, om kunderne har været tilfredse, understreger ejeren, Christina Ankjær Lundius.

- Vi vælger fortsat at gøre det, fordi vi ved, at der er rigtig mange kunder, der er glade for at kunne tjekke et sted ud, før de handler online, siger hun, selv om hun godt kan forstå, hvis der er kunder, der bliver irriterede.

- Men det er ikke noget, vi tvinger folk til, og vi vil gerne give folk chancen for at ytre sig med både godt og skidt, siger hun.

Vil gerne vide om købet er gået godt

Yousee udarbejder sine egne kundetilfredsheds-undersøgelser, og her kan kunder opleve at blive spurgt flere gange om det samme køb.

Firmaet vil nemlig gerne vide, om selve købet er gået godt, selvom kunden måske ikke har haft lejlighed til at prøve produktet endnu, forklarer kundeservicechef Rolf Adamson.

- Der kan godt gå nogle dage, fra kunden har været i butikken, til de får sat tv-boksen op og begynder at se fjernsyn. Det er først der, du opdager, om der er noget i vejen, eller om vi har indfriet forventningerne, siger han.

Men Yousee-direktøren erkender, at mange forbrugere er trætte af forbrugertilfredsheds-undersøgelser.

- Det er selvfølgelig et problem, at der er kunder, som føler, at vi spørger dem for ofte. Omvendt – hvis man ikke ønsker at deltage, så eksisterer muligheden altid for at lade være med at svare og slette vores emails eller sms’er. I yderste konsekvens kan man skrive til os, hvis man ikke ønsker at deltage, siger han.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter