Gymnasieelever efter KZ-opera: "Det går virkelig ind i én - det er meget tankevækkende"

Støvletramp og pludselig død gjorde indtryk på nybegyndere i operagenren.

Tasja Houen, Julie Gravgaard og Mads Bruun var blandt 700 gymnasieelever til generalprøven på operaen Passageren om skæbner fra Auschwitz. Og det har gjort et stort indtryk. (Foto: Thomas Schmidt Nørgaard © Dr Østjylland)

En operasanger i SS-uniform. Og andre der synger i stribede fangedragter.

Kan det formidle et af historiens allermest barske kapitler for et ungt publikum i Musikhuset i Aarhus?

Det er det, Den Jyske Opera forsøger at gøre lige nu med operaen Passageren om skæbner fra udryddelseslejren Auschwitz. Operaen er baseret på Zofia Posmysz' selvbiografiske roman, der skildrer hendes oplevelser som fange i Auschwitz.

Da 700 gymnasieelever så med til generalprøven, ramte menneskeskæbnerne i hvert fald lige i hjertet.

- Wauw! Bare generelt wauw, var gymnasieelev Mads Bruuns umiddelbare reaktion efter tre timers operaforestilling.

Skræmmende og nærværende

Han havde ligesom de andre elever set Passageren som afrunding på et forløb med undervisningsmateriale om holocaust og 2. Verdenskrigs menneskelige og umenneskelige dilemmaer.

Sammen med Julie Gravgaard og Tasja Houen fra 3.g på Favrskov Gymnasium havde Mads Bruun på forhånd ikke store erfaringer med opera, før de tog hul på tre timers forestilling.

- Vi har selvfølgelig haft om 2. Verdenskrig og holocaust i skolen, men der har altid været en afstand. Det, at det kommer ind i en opera, det er skræmmende, og det bliver nærgående. Det går virkelig ind i én. Det er meget tankevækkende, siger Mads Bruun.

- Det kom meget tæt på. Man kunne virkelig fornemme følelserne igennem musikken, siger Julie Gravgaard.

Tasja Houen følte, at hun kunne identificere sig med karaktererne på scenen.

- Man så jo fangerne, og pludselig lå der én død på gulvet. Det er noget andet end at få at vide i en historietime, at der var mange, der døde.

Tæt på uhyggen

Det havde gjort et stort indtryk, at forestillingen rykker tæt på publikum.

- De der SS-officerer, der kom ud til os, det fik virkeligt én til at tænke 'what, hvad sker der?', siger Julie Gravgaard.

- Man kom ligesom tilbage i tiden.

Og lyden af SS’ernes støvler satte både følelser og tanker i gang, mener Mads Bruun. Han havde et særligt indtryk fra forestillingen, der havde bidt sig fast.

- Vi så på et tidspunkt i fangernes sovesal, hvor desperat man var efter føde. Så desperat at man gik rundt og spiste de andres lus, siger han.

Operaens udtryk passer til historien

For Julie Gravgaard og Tasja Houen var det især musikken, der havde formidlet de store følelser. Selvom tre timers operaforestilling trods alt blev en stor mundfuld for en generation, der er vant til sociale medier og hurtige indtryk.

- Det er alt for lang tid. Jeg synes, at det går for langsomt. Jeg vil bare gerne have det i en film, konkluderer Tasja Houen.

Selvom det var allerførste operaoplevelse for Mads Bruun, så syntes han til gengæld, at operaens udtryk og symbolik passede godt til den grusomme historie. Også selvom han er vant til hurtige actionfilm.

- Jeg synes, at det var et virkeligt godt medie til det. Der er noget meget raw over det. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men det var bare meget kraftfuldt.

Passageren kan ses i Den Jyske Opera i Aarhus den 22.-28. august.

Facebook
Twitter