Ikke kun et storbyfænomen: Delebil bliver brugt 97 procent af tiden i landsbyer

Delebiler på Djursland er blevet en succes og bliver spået flere brugere, når letbanen kommer.

Jakob Rauff Baungaard finder nøglen til delebilen frem fra nøgleskabet. (Foto: Tina Vestergaard Andersen © dr)

Delebiler plejer at være et storbyfænomen, men nu melder flere byer fra Djursland sig under fanerne med delebilsordninger, som er blevet en succes.

De seneste to år har borgerforeningen i Knebel på Mols stået bag en delebilsordning, og det er blevet taget rigtig godt imod, fortæller Jørgen Ørgaard, formand for Mols Borgerforening.

- Der var ikke gået en måned, før vi kunne se, at det var en succes. I løbet af 2017 nåede vi op på en udnyttelsesprocent på, at bilen kørte 97 procent af tiden, siger han.

Også i byerne Feldballe, Ryomgaard og Mørke på Djursland er beboerne gået sammen om en delebil, og Jørgen Ørgaard mener, der er to grunde til, at bilen er et hit.

For det første som erstatning for bil nummer to, men der er også dem, der helt afskaffer bilen.

- Det har vist sig, at enkelte personer ikke har haft deres egen bil, fordi deres kørselsbehov ikke var større, end at delebilen kunne dække det, siger han.

Den store succes har fået borgerforeningen til at overveje, om ordningen skulle omfatte en delebil nummer to, men det er endnu ikke realiseret.

Letbane og delebil kan erstatte bil nummer to

I Mørke på Djursland har en delebil også været en succes, og når letbanen kommer til Djursland i marts, så vil delebilen køre endnu mere.

Det mener en af initiativtagerne til ordningen, Jakob Rauff Baungaard.

- Vi regner med, at delebilen får endnu flere brugere, fordi at mønstret vil være, at folk afskaffer bil nummer to, når letbanen kommer. Det gør vi også privat, og vi vil bruge delebilen til det ekstra bilbehov, der kunne komme, siger han.

60 procent af alle husstande har i dag mindst én bil, og stadig flere råder over mere end en. Det viser tal for Vejdirektoratet.

FacebookTwitter