Johnny ser dem ofte ræse på den forkerte side af helleanlæg: Nu har politiet fået en ny forhammer mod vanvidsbilister

I dag vedtager Folketinget en lovændring, som gør det muligt for politiet at konfiskere bilen fra vanvidsbilister.

Johnny Vinding glæder sig over, at politikerne nu forsøger at tage bilerne fra nogle af de vanvidsbilister, som plager hans børns vej til skole. (Foto: Jesper Ottosen)

Det er dagligt, at der kommer bilister blæsende forbi med minimum 100 kilometer i timen. Hvis de synes, at andre trafikanter kører for langsomt, så tager de turen den forkerte vej om helleanlægget.

Det har Johnny Vinding udsigt til fra sit hjem. Han bor med sin familie lige ud til Silkeborgvej i Brabrand i Aarhus, hvor det kan kræve stærke nerver at færdes i trafikken.

Rødt lys er nemlig heller ikke altid et tegn til at stoppe, når de såkaldte vanvidsbilister er på tur og kører igennem lyskryds med høj fart, selv om der er rødt lys.

- Det er nok nogle af de samme, der kører her, så de kender trafikken om aftenen, hvor der ikke er så mange på sidevejene. Vanvidsbilisterne bremser måske en lille smule ned, men hvis de ikke kan se noget lys, så fortsætter de over for rødt lys. Det er ikke noget, der stopper dem, siger Johnny Vinding.

Vanvidsbilist er en betegnelse for den type bilister, der for eksempel kører over 200 kilometer i timen uden for bymæssig bebyggelse, for eksempel på en motorvej, eller over 100 kilometer i timen på en vej, hvor de samtidig overskrider hastighedsgrænsen med 100 procent.

Man er også vanvidsbilist per definition, hvis man sætter sig bag rattet og kører med en promille på 2,0 eller derover.

Hastighedsrekord på 172 kilometer i timen på Ringvejen

Fungerende politiinspektør ved Østjyllands Politi Gert Bisgaard er mere end bekendt med de unge mænd, der bruger vejene i Brabrand, Åbyhøj og Aarhus V som legeplads.

- Vi er kommet i Aarhus Vest i forhold til færdsel, hvor vi har haft mange indsatser de senere år. Vi har intensiveret både sidste år og i år, fordi vi kan se, at vi kan skrive rigtig mange bøder for at køre for stærkt og køre hasarderet for eksempel over for rødt lys, siger han.

Siden 1. august 2020 har Østjyllands Politi givet 1.160 fartbøder til bilister i det vestlige Aarhus, der dækker Brabrand, Åbyhøj og Aarhus V.

Næsten 200 gange havde føreren ikke kørekort. Over 100 gange havde føreren alkohol eller narko i blodet. I løbet af de seneste otte måneder har politiet også givet bøder 240 gange til bilister, der har kørt over for rødt eller gult i området.

En såkaldt vanvidsbilist satte for bare tre uger siden hastighedsrekord på Hasle Ringvej i Aarhus, hvor bilen blev sparket op på 172 kilometer i timen, hvor hastighedsskiltene dikterer 70 kilometer i timen.

Fodgængerfeltet på Silkeborgvej hjælper ikke meget, når vanvidsbilister kører over for rødt. Lastbilen her på billedet har dog ikke noget med vanvidsbilisme at gøre. (Foto: Jesper Ottosen)

Men måske kan en ny lov sætte en kæp i hjulet for vanvidsbilisterne.

I dag vedtager Folketinget en stramning af færdselsloven, så politiet kan konfiskere bilen fra vanvidsbilister.

Johnny Vinding glæder sig over, at politikerne nu forsøger at tage bilerne fra vanvidsbilisterne.

- Det er et kæmpe plus. Det har nemlig ingen betydning for vanvidsbilisterne om politiet tager deres kørekort. Mange gange, når politiet stopper dem, så har de ikke noget kørekort, men kan de konfiskere køretøjet, så sætter det dem ud af spillet, siger han.

Tør ikke lade datter cykle alene i skole

Lige nu er Johnny Vinding ikke tryg ved at færdes langs Silkeborgvej i Brabrand.

- Min største frygt er, at de mister herredømmet over bilen, og vi går på fortovet. Der er også cyklister herude om aftenen. Vi har børn, og der er ikke nogen at dem, der har fået lov til at cykle i skole ad Silkeborgvej, før de gik i tredje klasse. Jeg cykler stadig med min datter til skole hver morgen. Det er simpelthen et tryghedsprincip, siger familiefaren.

Folketinget har også vedtaget stramninger, der skærper straffen mod vanvidsbilister.

Siden 1. marts har det nemlig kostet op til tre år og ni måneders fængsel til bilister, der kører alt for stærkt og ender med at køre nogen ihjel, hvilket er mere end dobbelt så meget som tidligere.

Johnny Vinding håber, at stramningerne virker.

- Mit håb er, at folk vil tænke sig mere om. Det er ikke deres bil, der ejer vejen. Vi skal alle sammen være her. Også for de bløde trafikanters skyld håber jeg, at folk vil koncentrere sig mere om at slippe speederen, for det er som regel dem, der bliver ramt, siger han.

At det skaber utryghed, når der bliver kørt så meget for stærkt og så ofte over for rødt lys, det genkender Gert Bisgaard. Derfor slipper politiet heller ikke området foreløbig.

- Vi har bidt os fast, og vi bliver ved med at komme der ofte og med mange forskellige typer indsatser, siger han.

Vi rammer dem med en forhammer

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen håber, at den nye lovstramning rammer vanvidsbilisterne hårdt.

- De får køretøjet konfiskeret, og så er det slut med at køre i de køretøjer. Vi har set en meget kedelig udvikling. Der bliver flere og flere vanvidsbilister, og de kører mere og mere hensynsløst. Der er også sket dødsfald, så derfor er vi enige om på tværs af mange partier, at nu skal forhammeren falde, og det kommer den så til, siger han.

Den socialdemokratiske transportordfører Thomas Jensen er enig.

- Det vigtigste for os ved lovforslaget er, at de folk, der vil køre vanvidskørsel, mister muligheden for det ved at få konfiskeret deres køretøj samtidig med, at de selvfølgelig får en straf for deres lovovertrædelse, siger han.

25. november 2020 blev et fakkeltog afholdt på Frederiksberg. En femårig pige døde på Peter Bangs Vej, efter en vanvidsbilist kørte direkte ind i hende og moren. Moren slap uden fysiske mén, men den lille pige overlevede ikke. (Foto: Martin Sylvest) (Foto: Martin Sylvest © Scanpix)

Lovstramningen rammer også, selv om bilen er leaset af vanvidsbilisten, og det er der en god grund til, siger Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre.

- Meget vanvidskørsel er relateret til bandemiljøer og grupperinger, der har allieret sig med lyssky leasingfirmaer. Derfor skal bilerne konfiskeres, så de kommer væk fra gaden, og der vil samtidig ske en oprydning i leasingbranchen, så vi kommer af med flere af de brodne kar i den branche, siger han.

Stramningerne betyder derfor, at leasingselskaberne risikerer at miste meget dyre biler.

Derfor vil politikerne give selskaberne bedre redskaber til at sortere i kunderne, forklarer Thomas Jensen.

- Det er vigtigt, at leasingselskaberne har forsikringer, og at de har mulighed for at kontrollere, om en person er tidligere dømt for at køre vanvidskørsel, så skal de selvfølgelig ikke lease bilen ud til vedkommende, forklarer han.

Kan tage fars bil, hvis sønnen kører ræs

En af konsekvenserne af den nye lovgivning er, at den også kan ramme en far, der har lånt sin bil ud til sønnike. Men det kan ikke være anderledes, mener Kristian Pihl Lorentzen.

- Hvis sønnen kører vanvidskørsel og bringer andres liv i fare, så bliver bilen også konfiskeret. Nogen synes, at det er et hårdt indgreb, og det er det også, men vi må træffe et politisk valg. Hvis vi vil vanvidskørsel til livs, så er det den eneste vej frem, og vi er nødt til at lade forhammeren falde, siger transportordføreren for Venstre.

Og de nye stramninger skal nok blive brugt af politiet, lover fungerende politiinspektør Gert Bisgaard.

- Når vi får nye muligheder og værktøjer, så bruger vi dem. Vi håber, at det har den ønskede effekt, så vi kan bringe antallet af sager ned, og at vi kan gøre noget positivt, så folk ikke blive lemlæstede i trafikken.

Definition af vanvidsbilisme

  • Vanvidskørsel omfatter følgende forseelser, der må anses for særligt alvorlige og med en særlig høj farlighed:

  • uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 241, 2. pkt.)

  • uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 249, 2. pkt.)

  • forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed (straffelovens § 252)

  • særlig hensynsløs kørsel

  • kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t

  • kørsel med mindst 200 km/t uanset hastighedsgrænsen

  • spirituskørsel med en promille over 2,00.

  • Kilde: Justitsministeriet