Kæmpefærge er alt for ofte forsinket

Den nye færge med plads til 400 biler er plaget af indkøringsproblemer, erkender Mols-Linien.

Den nye færge med plads til 400 biler er plaget af indkøringsproblemer, erkender Mols-Linien. (© DR Østjylland)

Mols-Liniens nye kæmpefærge slås med store forsinkelser.

Færgen har plads til 400 biler og 1.200 passagerer, og den sejler på halvdelen af afgangene.

Sandra Rasmussen fra Ebeltoft er træt af forsinkelserne.

- Når det er den store færge, som jeg kalder helvedes-færgen, så sker det hele tiden.

Sandra Rasmussen har i 2 år pendlet flere gange om ugen mellem København og Ebeltoft, og siden maj, hvor Mols-Liniens nye 112 meter lange katamaran-færge begyndte at sejle, har hun oplevet forsinkelser og aflyste afgange.

2 dage i træk

Senest skete det torsdag før efterårsferien, hvor afgangen fra Aarhus blev aflyst, så hun måtte køre med buslinie 888 over Fyn til København.

Dagen efter var den gal igen.

- Da blæste det en lille smule, og det gjorde, at vi var en del forsinket fra Odden, hvor vi holdt en hel time. Da vi så kommer til Ebeltoft, havde vi problemer med at lægge til, så der går også en rum tid, inden vi er i land. Der går vel også en time eller halvanden forsinkelse igen, forklarer hun.

Forsinkelserne er så talrige, at busselskabet Abildskou, der driver rute 888, fra midten af november har lagt 10 minutter ekstra ind i køreplanen.

Rederi: - Vi har for mange forsinkelser

Hos Mols-Linien erkender marketingchef Mikkel Hybel, at der er problemer.

- Der har været nogle forsinkelser, og der har været flere, end vi ønsker, siger han.

Han forklarer, at det er indkøringsproblemer, som vil forsvinde efterhånden, som personalet lærer færgen at kende.

- Der ud over er vi i gang med at montere en rampe på Odden, således at man kan køre ombord på skibet i 2 etager ad gangen, og dermed nedsætter man havnetiden. Det skaber en hurtigere lasteprocedure og en hurtigere rejsetid, siger Mikkel Hybel.

4 spisebilletter

Sandra Rasmussen har fået 4 spisebilletter til færgens cafeteria som kompensation.

Det er hun ikke tilfreds med.

- Var det DSB, så har de jo en reducering af billettens pris, hvis de er x-antal minutter forsinket. Det gør de jo altså ikke på Mols-linien, siger Sandra Rasmussen.

Facebook
Twitter