Kommune til veganergruppe: Fjern jeres klistermærker fra vores ejendom

Aarhus Kommune forsætter hård linje mod klistermærke-kampagner i byen.

Aktivistgruppen Vegan Change skal fjerne 1.500 klistermærker fra kommunens inventar i Aarhus. (© Vegan Change)

”Vil du sprede veganske vibes i dit kvarter?”

Sådan skrev aktivistgruppen Vegan Change i sin Facebookgruppe, da de satte protestklistermærker til salg.

Nu kan de se frem til en travl efterårsferie, for Aarhus Kommune har bedt dem om at fjerne klistermærkerne.

- De har opsat klistermærker på noget af vores inventar, og det er ikke lovligt, siger Tenna Olsen, projektleder i Aarhus Kommunes Center for Byens Anvendelse.

Dermed følger kommunen op på en linje, som førte til, at abortmodstander-foreningen Retten Til Liv måtte fjerne 20.000 klistermærker fra byens bænke, lygtepæle og affaldsstativer for at undgå et omfattende erstatningskrav.

I september truede kommunen med at melde foreningen for hærværk og fjerne mærkerne på foreningens regning.

Vegan Change kæmper blandt andet mod pelsindustrien, men nu får de travlt med at kradse klistermærker af kommunens ejendom.

- Jeg har henvendt mig til dem og givet en henstilling om at fjerne dem, de kan finde. Og lade være med at opfordre til uhensigtsmæssig brug af deres klistermærker, siger Tenna Olsen.

Gruppens initiativtager, Ulrik Myrtue, oplyser at cirka 3.000 klistermærker er sat op rundt omkring i landet - heraf 1.500 i og omkring Aarhus.

Han har været i kontakt med Aarhus Kommune og retter nu kommunens irettesættelse videre.

- Vegan Change opfordrer på vores Facebookside dem, der har købt vores klistermærker, til ikke at bruge dem på steder, hvor det er ulovligt. Og til at tage dem ned, de har sat op, siger han.

Ulrik Myrtue vil også selv trække i arbejdstøjet.

- De klistermærker, jeg selv personligt støder på, vil jeg tage ned.

Gruppens Facebookside opfordrer nu følgerne til at ”bruge klistermærkerne hvor vi ikke får problemer med hverken kommuner eller private”.

Men der er også en opfordring til at finde nye steder at sprede budskabet:

”Tænk kreativt, for vores klistermærker skal stadig ses, ordet skal ud!”, lyder det.

Facebook
Twitter