Konsulentrapport om letbanekaos i Aarhus: Manglende tidsplan og umodent materiale

- Forløbet er kritisabelt, siger den fungerende regionsrådsformand.

I december 2017 kom letbanen endelig ud at køre med passagerer i Aarhus. Den kaotiske aflysning af den oprindelige åbning i september fulgte efter et forløb, der blandt andet var præget af, at der ikke var en vejledende tidsplan. Det fremgår af en konsulentrapport, Trafikministeriet har bestilt. Akivfoto (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Kransekage til tusinder af gæster og en stor åbningsfest klar i Aarhus dengang i september sidste år. Men - ingen letbane, der kunne få lov til at køre.

Det skyldtes en uoverskuelig lovgivning, der gav udfordringer. At der ingen vejledende tidsplan var. Og at materialet, Letbaneselskabet fremlagde, var umodent.

Det er nogle af ordene i den evaluering, som konsulentfirmaet Atkins har lavet om det kaos, som i september førte til, at letbanens åbning i sidste øjeblik måtte udsættes til december. En rapport, som DR Østjylland har fået aktindsigt i.

Region Midtjylland ejer 50 procent af letbanen, og regionsrådets fungerende formand Carsten Kissmeyer (V) har læst evalueringen.

- Den bekræfter jo, at der har været en rådvildhed omkring tingene, siger han.

"Presset" og "komplekst"

I evalueringen konkluderer Atkins, at godkendelserne var mærket af en presset tidsplan i en kompleks opgave. For eksempel skulle letbanen godkendes både som jernbane og letbane.

- Det fremgår, at der var to forskellige lovgivninger, som man arbejdede med for første gang i Danmark. Men det vidste man jo godt i forvejen, så forløbet er kritisabelt, siger Carsten Kissmeyer.

Omkring 3.000 e-mails, mødereferater, ansøgninger og godkendelser er blevet gennemgået, og der var hektisk aktivitet omkring den planlagte og kuldsejlede åbning den 23. september 2017.

Den stort anlagte åbningsfest blev aflyst med en dags varsel. "En fuser af en anden verden", kaldte Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S) dengang aflysningen.

Dårlig kommunikation

- Jeg vurderer, at man har været i tvivl om, hvad det var, man skulle levere. Kommunikationen har i hvert tilfælde ikke været tilstrækkeligt effektiv, når man har troet på, at man kunne åbne. Og det har man jo, når man har bestilt lagkage og hele molevitten, siger Carsten Kissmeyer.

Professor i offentlig ledelse ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, så allerede udkastet til rapporten, og han sagde dengang til DR Østjylland:

- Det er jo dem, der søger godkendelsen, der har ansvaret for at være kompetente til at søge. Og som har ansvaret for, at det materiale, der lægges frem, er egnet til godkendelse. Derfor peger pilen mest over på Letbaneselskabet.

Men Carsten Kissmeyer er ikke klar til at pege på én ansvarlig for roderiet.

- Det vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg synes, det virker så mudret, at det er vanskeligt at placere et ansvar. I min optik har alle parter et ansvar. Når det så er konstateret, vil jeg sige, at nu gælder det om at komme videre.

Ingen kommentarer - endnu

Hverken Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S), letbanens direktør eller trafikminister Ole Birk Olesen (LA) - som har bestilt evalueringen - ønsker at stille op til interview.

De vil afvente anden del af rapporten, der kommer til efteråret. Den skal netop pege på, hvordan man fremover kan undgå lignende situationer.

Jacob Bundsgaard har tidligere givet udtryk for, at han var meget skeptisk over for Trafikstyrelsens rolle i forsinkelsen.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.