Aarhus Letbane

Kuk i køreplanen: Letbanestart gik i stå på grund af mangel på erfaring og tidsplaner

Evaluering til transportministeren foreslår, at godkendelser fremover skal bremses langt tidligere, hvis ikke beskrivelse og tidplan er på plads.

Transportministeren har fået nye anbefalinger, der skal sikre, at man tidligere får styr på problemer i godkendelse af nye letbaner. Det sker efter, at Aarhus Letbane sidste år måtte aflyse premieren i sidste øjeblik. Her er scenearbejdere ved at pille festscenen ned lørdag morgen den 23. september 2017. (ARKIVFOTO) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

OPDATERET klokken 15.27 med kommentar fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard.

Det vakte opsigt, da den planlagte premiere på letbanen i Aarhus blev aflyst med dags varsel i september 2017.

Og det var uerfarne ansøgere med ansøgninger, der ikke var modne og manglende tidsplaner, som var grunden til, at det gik så galt.

Det viser en ekstern evaluering af forløbet med sikkerhedsgodkendelse af Aarhus Letbane, som transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) har fået lavet.

For den manglende sikkerhedsgodkendelse skyldtes blandt andet, at ”ansøgningsmaterialet ikke var tilstrækkeligt modent, og at ansøgerne ikke havde den fornødne erfaring til at forudse dette”.

Transport-, bygnings- og boligministeren har bedt om evalueringen for at undgå gentagelser.

- Jeg er glad for, at vi med den evaluering, vi nu har modtaget, har fået nogle konkrete forslag, der blandt andet vil kunne hjælpe fremtidige ansøgere om en sikkerhedsgodkendelse, så vi undgår forløb, som vi så det med den indre strækning af Aarhus Letbane.

Det skriver Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Presset tidsplan

Evalueringen peger på, at godkendelsesprocessen har været mærket af en presset tidsplan i en kompleks opgave. Processen har manglet en overordnet tjekliste og en vejledende tidsplan, der har kunnet hjælpe ansøgerne på vej, hedder det også.

I evalueringen foreslås blandt andet, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens sagsbehandling ikke kan starte, før der ligger en gennemarbejdet myndighedsgodkendelsesplan klar fra ansøgers side.

Ansøger og dennes rådgivere skal også på forhånd udarbejde en myndighedsgodkendelsesplan, der anvendes som milepæl for ansøgning og sagsbehandling.

Og Trafikstyrelsen skal ikke gå i gang med sagsbehandlingen, før de er sikre på, at projektbeskrivelsen er faktuelt korrekt, og at gældende regler og retningslinjer er indarbejdet i myndighedsgodkendelsesplanen. Og hvis projektet afviger fra den angivne projektbeskrivelse eller tidsplan, skal sagen sættes i stå så længe.

Aarhus-borgmester tror ikke, rapport er helt dækkende

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) er glad for, at sagen er blevet undersøgt.

- Som jeg læser rapporten, er det en kortlægning, der viser, at der har været en helt utilstrækkelig kommunikation på begge sider, siger han til DR Østjylland.

Han fortæller, at man nu vil kigge læringspunkterne fra rapporten igennem detaljeret. - Jeg tror ikke, det her i virkeligheden er fuldstændig dækkende, og jeg ved ikke, om man kan komme til bunds i det, men det, der vel er det allervigtigste, er at man får trukket så meget læring ud af det, som muligt, så man undgår at stå i den situation igen, siger han.

Facebook
Twitter