Lærke cykler 36 kilometer dagligt på sin elcykel: Cyklister skal have bedre forhold, hvis mange skal følge trop

Salget af elcykler boomer, men det kræver også bedre cykelforhold, hvis flere skal fra bilsædet til cykelsadlen.

Lærke Toft Hesselvig cykler 18 kilometer hver vej på arbejde. Hun ser mange fordele ved sin elcykel og slipper også for at finde en parkeringsplads. (Foto: Rasmus Bruun Kynde)

I indkørslen holder en fin stationcar, men den får ikke lov til at blive motioneret, når Lærke Toft Hesselvig skal på arbejde. Heller ikke selv om hun skal hele vejen fra Mårslet syd for Aarhus til Aarhus Universitetshospital nord for Aarhus.

Motion får til gengæld benene og Kalkhoff-elcyklen, som transporterer hende de 18 kilometer til den anden ende af byen, hvor hun arbejder som sygeplejerske.

- Der er mange, gode grunde til, at jeg vælger cyklen, og en af dem er, at jeg undgår at sidde i lange bilkøer i morgentrafikken, forklarer Lærke Toft Hesselvig.

Hun har aldrig taget bilen på arbejde, men ser de lange køer, når hun cykler forbi på cykelstien.

Hun vil hellere sidde bag styret end bag rattet i langt over en halv time hver vej, og når hun er rigtig klædt på til cykelturen, så er alt vejr godt vejr for Lærke Toft Hesselvig.

- Jeg cykler med elhjælp og får frisk luft og frie tanker i hovedet, så det er dejligt. Om foråret er det fantastisk, at fuglene synger. Om vinteren er det en vane, at min vej går til cyklen og ikke til bilen, mener hun.

Nogle gange kan hun glemme batteriet, og så må hun overveje, om hun skal vende om, da cyklen hurtig bliver tung, men ellers ser hun ikke rigtig nogen ulemper ved cykelturen.

- Jeg er også frisk og klar til at være mor, når jeg kommer hjem. Jeg tror, at jeg er mere rolig og afbalanceret, end hvis jeg havde siddet i superirriterende myldretid hele vejen hjem. Jeg får motion og frisk luft, som jeg ellers skulle tænke ind i løbet af eftermiddagen og aftenen, siger hun.

Det svære er at komme igang

Der må være andre danskere end Lærke Toft Hesselvig, som er blevet bidt af en gal elcykel.

Siden 2015 er importen af elcykler næsten fordoblet. Det blev til 69.000 sidste år, og det er en udvikling, der kan flytte mange bilister over på cyklen, mener Cyklistforbundets landsformand Jens Peter Hansen.

- Personligt tror jeg på, at om fem år vil en tredjedel af de, der kører 15 kilometer på arbejde, vælge en elcykel, siger han.

Cykelstierne er afgørende for oplevelsen på elcykel, mener Lærke Toft Hesselvig, da de færreste cyklister kan lide at køre i kanten af en trafikeret vej. (Foto: Rasmus Bruun Kynde)

I Randers har et forsøg på regionshospitalet givet 20 personer en elcykel til rådighed i tre måneder. Efter prøveperioden købte samtlige 20 forsøgspersoner elcyklen, som de havde testet.

- Så snart de har prøvet en elcykel og finder ud af, at de selv med smil på læben kan cykle 15 kilometer, så er der mange, der vælger den løsning i dagligdagen. Når man har oplevet friheden, hopper man ikke tilbage til bilen, mener Jens Peter Hansen.

Det vanskelige er at komme i gang.

- Man skal lige blive tryg ved, at det er en dejlig oplevelse sammenlignet med tidligere, hvor man skulle op ad bakkerne i modvind. Med elcyklen er bakkerne jævnet ud, og modvinden blevet til en let brise i håret, siger han.

Bedre cykelinfrastruktur vil lokke flere på elcyklen

Supercykelstier hedder supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og deres føranalyser fra Roskilderuten, Ørestadsruten og Averøreruten støtter teorien.

På Ørestadsruten angiver 11 procent af de nye cyklister, at de har fået en ny elcykel eller speed pedelec som grund til, at de er begyndt at cykle på strækningen. På Avedøreruten er det 21 procent af de nye cyklister.

Men trafikforskeren Jeppe Rich fra DTU mener, at der skal mere end elcykler til, hvis en mærkbar andel af bilisterne skal skifte sæde ud med sadel.

- Elcyklerne har ikke et potentiale til at få rigtig mange bilister over på cykelstierne, men man kan forbedre potentialet ved at gøre det lettere at cykle rundt for eksempel ved at bygge et supercykelstinet, siger han.

Netop dette er vigtigt for kommende cyklister, er Jens Peter Hansen enig i.

Flere cyklister kræver trygge og sikre forhold med en høj grad af fremkommelighed.

- Det er helt afgørende, at infrastrukturen understøtter cyklister. Nogen fravælger cyklen til arbejde, fordi de ikke følger sig trygge. Man skal kunne cykle ind og ud af byerne på sikker vis, hvor bilerne holder i kø, siger han.

Turen til Aarhus Universitetshospital tog i dag 43 minutter fra Lærke Toft Hesselvigs hjem i Mårslet. I baggrunden ses Letbanen, som også kører til Mårslet. Den tager også 43 minutter om turen. (Foto: Rasmus Bruun Kynde)

Efter dagens 18 kilometer til arbejde har Lærke Toft Hesselvig sat personlig rekord. For hendes cykelture er cykelstien mere end vigtig.

- Cykelstien er fuldstændig afgørende for mig. Der er ikke nogen cyklister, der synes, at det er fedt at køre i kanten af små og større veje. Jeg har udmærkede cykelstier, og jeg har også cykelstier, hvor jeg har ønsker til udbygninger og forbedringer. Vi er mange forskellige, typer cyklister, og det skal der være plads til, men det er der ikke på alle cykelstier, forklarer hun.

Østjylland har netop fået et cykelstisamarbejde mellem kommunerne, mens hovedstadsregionen har haft det i flere år.

Importen på elcykler stiger, men falder på konventionelle cykler

  • I 2015 importerede danske cykelforhandlere knap 36.000 elcykler.

  • I 2020 importerede forhandlerne 69.000 elcykler.

  • Samme år blev der importeret 351.000 konventionelle cykler.

  • Dette er 29 procent færre end i 2015, hvor Danmark importerede rundt regnet 497.000 konventionelle cykler.

  • 16.000 elcykler blev eksporteret fra Danmark i 2020, men selvom eksporten af elcykler er stigende, er importen markant større end eksporten siden 2013.

  • Kilde: Danmarks Statistik

Facebook
Twitter