Langkærs rektor: Ministerens beslutning kommer bag på mig

På Langkær Gymnasium i Aarhus glæder man sig over undervisningsministerens beslutning.

Rektor Yago Bundgaard har mødt stor kritik for den måde, han i sommer valgte at fordele de nye 1.g'ere på Langkær Gymnasium. Foto: Christan Skovengaard © Dr Østjylland)

På Langkær Gymnasium i Aarhus er 80 procent af eleverne, der startede i 1.g tidligere i år, af anden etnisk baggrund end dansk.

Nu har undervisningsminister Merete Riisager givet det lokale fordelingsudvalg, som blandt andet Langkær Gymnasium er omfattet af, dispensation til at fordele eleverne imellem sig, så enkelte skoler undgår store dele af tosprogede.

Det glæder man sig over på det aarhusianske gymnasium.

- Beslutningen kommer bag på mig. Jeg er overrasket, men også glad. Jeg synes, det er en god beslutning, siger rektor på Langkær Gymnsium Yago Bundgaard.

Rektoren håber nu, at dispensationen kan få en positiv effekt for både Langkær og de andre gymnasier i Aarhus.

- Beslutningen betyder, at elevsammensætningen på skolen kan blive påvirket. Lige nu har jeg en stor andel af dygtige tosprogedeelever. Jeg kunne godt tænke mig lidt flere dygtige etnisk danske elever, og det kan denne her ordning måske hjælpe på, siger han og fortsætter:

- Det kan også føre til, at vi i Aarhus får en mere lige fordeling af eleverne, og det er interessant, synes jeg.

Forargelsen var stor, efter at Langkær Gymnasium i Aarhus-forstaden Tilst besluttede at opdele de nye 1.g-klasser efter elevernes etnicitet.

Det er på baggrund af netop den sag, at undervisningsministeren nu åbner for en forsøgsordning, hvor fordelingsudvalg kan fravige reglerne, dog uden at man må fordele eleverne efter etnicitet. Fordelingen skal foregå indenfor lovens rammer og tage hensyn til elevernes eget ønske.

- Det er fint med et forsøg i Aarhus, så vi kan samle nogle erfaringer, som så kan bruges i resten af Danmark. Jeg er sikker på, at når reglerne bliver revideret, så bliver vores erfaringer implementeret i dem også, siger Yago Bundgaard.