Ledere af uddannelser i opråb til ministre: Absurd eleverne ikke må komme i skole

Ungdomsuddannelserne i Aarhus må tidligst lukke studerende ind den 4. september.

De aarhusianske gymnasieelever skal fortsat udelukkende have virtuel undervisning, og det ærgrer Peter Hove fra Egå Gymnasium. - Vi har allerede siddet hjemme i fire-fem måneder, og det går ud over fagligheden og det sociale for os elever, siger han. (Foto: Jørgen Engelbrecht - DR Nyheder)

- Åh nej...!

Det var den første tanke, der faldt Dorte Fristrup, rektor ved Århus Statsgymnasium, ind, da hun i aftes fik at vide, at den fysiske undervisning for de aarhusianske ungdomsuddannelser atter er udskudt.

Denne gang til 4. september.

Mange elever har nemlig ikke modtaget fysisk undervisning i klasselokalerne, siden coronakrisen begyndte i marts, fortæller hun.

- Vi har simpelthen sådan brug for at få eleverne tilbage i skole igen, og jeg ved, at de glæder sig helt vildt til at komme i gang. Så det var en forfærdelig besked at få i aftes.

Åbent brev til ministre

Det har i dag fået lederne af de aarhusianske ungdomsuddannelser til sammen at skrive et åbent brev til statsminister Mette Frederiksen (S), sundhedsminister Magnus Heunicke (S) og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) for at udtrykke deres bekymring.

I brevet opfordrer skolelederne regeringen til at genoverveje anbefalingen om at holde blandt andet gymnasier og erhvervsskoler lukket frem til september.

Ifølge ungdomsuddannelsernes ledere er prioriteringen af genåbningen forkert.

'Det er absurd, at eleverne kan gå på værtshus, i biografen og i fitnesscenter, mens de ikke må komme i skole', skriver lederne.

Og de opfordrer politikere og sundhedsmyndigheder til at være bevidste om konsekvenserne af fortsatte nedlukninger, som de frygter, vil medføre læringstab og dårligere trivsel blandt eleverne.

Rammer mønsterbrydere hårdt

De peger blandt andet på, at det rammer de faglige uddannelser hårdt, at de unge ikke kan modtage værkstedsundervisning.

'Man gambler med uddannelsen af flere årgange, og vi risikerer at tabe en stor del af eleverne, hvis de ikke får etableret eller fastholdt en tilknytning til skolen’, skriver rektorer, skoledirektører og bestyrelsesformænd videre.

De er især bekymrede for, at mønsterbryderne kan få det svært. De dygtige og ressourcestærke elever skal nok klare sig. Men der udtrykkes bekymring for elever fra 'uddannelsesfremmede hjem'.

Taber fagligt og socialt

Peter Hove fra Skæring er elevrådsformand og 3. g’er på Egå Gymnasium. Han deler bekymringen og skuffelsen.

- Det, synes jeg, er helt vildt ærgerligt. Vi har allerede siddet hjemme i fire-fem måneder, og det går ud over fagligheden og det sociale for os elever, siger han.

- Vi har prøvet at lave en masse larm for at gøre opmærksom på, at det er vigtigt, at vi kommer tilbage. Så jeg havde egentligt håbet og forventet, at vi ville komme tilbage. Jo mere de forlænger det, des værre bliver det, for vi kommer bagud med det faglige og skal bruge resten af året på indhente det, siger Peter Hove.

- Vi ved fra den tidligere nedlukning, at den virtuelle undervisning slet ikke fungerer i samme grad som den fysiske, siger han.

Peter Hove peger lige som uddannelseslederne på, at en undersøgelse blandt lærere og studerende under nedlukningen viste, at fællesskabet er afgørende for både trivsel og udbyttet af undervisningen.

Tør ikke håbe

Elevrådsformanden anerkender, at det er vigtigt at inddæmme coronasmitten, men mener godt, at der kan findes forsvarlige løsninger.

- Om det så betyder, at vi skal vende tilbage i rul én årgang ad gangen. Eller en anden model så vi kan vende tilbage til undervisningen.

Peter Hove tør i hvert fald ikke håbe på, at undervisningen kan begynde igen i Aarhus den 4. september.

- Man må næsten frygte det værste, så vi ikke bliver mere skuffede, end vi allerede er.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk