Letbanens forsinkelser trækker spor til landsbyerne: Beboerne har undværet toget siden 2016

Arbejdet med at få letbanen godkendt i Aarhus by har taget kræfter fra kommende strækninger, mener ekspert.

Odderbanen og Grenaabanen blev nedlagt 28. august 2017 med håb om, at letbanen ville køre 13 måneder senere. Her ses Odderbanen, som blev kaldet Oddergrisen (arkivfoto). (Foto: Odderbanen © Odderbanen - Tilladelse af Ole Mathisen)

Letbanens forsinkelser i Aarhus by trækker nu spor ud på de kommende strækninger, som bliver forsinkede på ubestemt tid.

I Malling syd for Aarhus venter Kate Sandal på bussen, og hun er rigtig godt træt af, at letbanen endnu ikke kører til Odder.

- Det er forfærdeligt. Det er rigtig træls. Busturen er lang, og tit må man stå op, siger hun.

Hun tog tidligere altid Odderbanen, som lokalt blev kaldt Odder-grisen, men den blev nedlagt i 2016 til fordel for letbanen.

Kate Sandal vil også gerne bruge den nye letbane, men den kører bare ikke endnu, så derfor er beboerne i byerne langs med letbanen henvist til at bruge bussen.

Det er nemlig ikke kun letbanen til Odder, der ikke er kommet i gang endnu. Det gælder også letbanen til Grenaa, og ingen ved, hvornår togene kommer til at køre.

En af årsagerne til, at arbejdet trækker ud, er de mange problemer med at få letbanen i gang inde i Aarhus by. Det har krævet masser af kræfter hos Aarhus Letbane.

Der var gjort klar til det helt store brag af en fest, da Letbanen skulle være åbnet i september 2017. Den åbnede først i december måned.

Det mener Anders H. Kaas, der er afdelingschef hos selskabet Atkins, som er en af verdens største rådgivere og en anerkendt infrastrukturrådgiver i Danmark.

- Godkendelsesprocessen til den centrale del er trukket ud, og de har måtte allokere (tildele, red.) ressourcer til det arbejde, som måske oprindeligt var planlagt til at kigge på Odderbanen, siger han.

Det ikke er nemt at lave jernbaner, og der er en del godkendelser, der skal i hus, men så er det heller ikke mere vanskeligt, ifølge Anders H. Kaas.

- De er ikke sværere end andre typer jernbaner. Det nye og anderledes er, at det er 40 år siden, at vi sidst kørte med de såkaldte sporvogne, så det er nyt for alle i Danmark at lave den slags systemer, siger Anders H. Kaas.

Imens venter de kommende passagerer på en hurtigere og lettere vej til arbejde i Malling end bussen.

- Bussen har fordoblet min rejsetid til arbejdet. Fra 25 til 50 minutter i runde tal, siger beboer Morten Østergaard.

Aarhus Letbane er endnu ikke parat til at stille op til interview om, hvornår passagerer kan forvente at tage letbanen uden for Aarhus.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.