Artiklen er opdateret med en kommentar fra Trafikstyrelsen.
I Aarhus har syv letbanetog af modellen Tango kørt rundt i en længere periode uden et påkrævet sikkerhedseftersyn af aksler og hjul.
To af togene har kørt rundt i et halvt år – de fem andre i en kortere periode.
I fredags blev alle syv tog taget ud af drift, uden at passagererne fik en nærmere forklaring.
Siden har Aarhus Letbane brugt en nødkøreplan, der indebærer markant færre afgange.
- Det er vanvittigt beklageligt, siger Michael Borre, der er administrerende direktør i Aarhus Letbane.
Han har endnu ikke et bud på, hvordan det er muligt at overse et stort eftersyn af letbanetog, når de har kørt 500.000 kilometer. Der er tale om et eftersyn efter europæiske standarder.
- Det er et godt spørgsmål. Vi ved det ikke endnu. Vi ved, at det er sket. Vi ved ikke, hvordan det er sket. Det har vi spurgt Stadler Rail Service Denmark om, og det er de ved at finde ud af, siger Michael Borre.
Venter på svar
Stadler Rail Service Denmark står for vedligeholdelsen af letbanetogene. I en pressemeddelelse oplyser firmaet, at de "arbejder aktivt på at udføre de udestående eftersyn så hurtigt som muligt".
- Det er vigtigst for os, at alle Aarhus Letbanes tog står til rådighed for driften til enhver tid. Vi fokuserer alle aktiviteter på at bringe flåden i drift igen, udtaler administrerende direktør Claus Hansen.
DR Østjylland har talt med Claus Hansen, men han ønsker ikke at lade sig interviewe om årsagerne til, at et påkrævet eftersyn af sikkerheden ikke er blevet foretaget.
Ifølge Aarhus Letbane er det Stadler Rail Service Denmark, der har ansvaret for, at de påkrævede eftersyn gennemføres.
- Når jeg efterspørger en forklaring fra Stadler, så ved de ikke lige nu, hvorfor de har overset eftersynet, siger Michael Borre.
Men er det her en menneskelig fejl, hvor der er godkendt tog, som ikke skulle være godkendt, eller er det manglende procedure?
- Det ved vi ikke endnu. Det er et svar, som vi forventer, at Stadler finder frem til os, siger Michael Borre.
Aarhus Letbane har sammen med parterne i sagen nu igangsat en såkaldt årsagsanalyse for at finde årsagerne til det manglende eftersyn og undgå en lignende situation i fremtiden.
Intet nyt om normal drift
Michael Borre erkender, at det manglende eftersyn har påført letbanetog og dermed passagerer en risiko.
- Der er ikke sket nogen ulykker. Det er jo det vigtigste i det her. Det er heller ikke sådan, at et tog bryder sammen, fordi et eftersyn ikke er blevet overholdt. Men reglerne skal jo følges og manualen for vedligeholdelse skal følges ret slavisk, for ellers er der en eller anden form for risiko, siger Michael Borre.
Eftersynet skal efter 500.000 kørte kilometer sikre, at der ikke er sket brud på aksler og hjul. Det kan nemlig ikke altid ses ved mere almindelige eftersyn.
På en letbanestation i det nordlige Aarhus sidder Lise Lund Christensen og venter på toget.
Hun bruger det dagligt, men har måttet finde alternativer, siden de mange letbanetog blev taget ud af drift i fredags.
- Jeg har måttet tilrettelægge hverdagen anderledes og tage bus og måtte gå, siger hun.
Det undrer ikke Lise Lund Christensen, at der er problemer med togene.
- Det gør det ikke, når det gælder letbanen. Vi har jo også set, at de har problemer med lave temperaturer. Så der kommer nok mere til i fremtiden. De bør stramme lidt op og ansætte nogle folk, der har forstand på det her, siger hun.
Michael Borre forstår godt passagerernes frustration, og at letbanen risikerer at miste tillid med de nuværende problemer.
- Jeg forstår godt, at der kan være en masse følelser i det for passagererne. Men det, at vi har opdaget det nu, er vigtigt. Det her er et stort eftersyn, som ikke kommer igen lige foreløbig. Jeg forestiller mig, at det er en engangsaffære, siger Michael Borre.
Han vil ikke komme med et bud på, hvornår de syv tog er tilbage i drift, og køreplanen for Aarhus Letbane igen er normal.
- Jeg vil helst ikke være enten for optimistisk eller pessimistisk. Vi venter stadig på en plan fra Stadler, siger Michael Borre.
Trafikstyrelsen oplyser i en skriftlig kommentar, at de ikke har "modtaget oplysninger om mulige sikkerhedsmæssige issues i forbindelse med driften af letbanen".
- Vi har forstået, at sagen handler om, at Aarhus Letbane efter eget udsagn ikke har gennemført de periodemæssige eftersyn som foreskrevet, og at man derfor af sikkerhedsmæssige årsager har besluttet at tage en række togsæt ud af drift.
- Trafikstyrelsen vil nu gå i dialog med Aarhus Letbane for en yderligere afklaring af sagen, udtaler kontorchef i Trafikstyrelsen, Laura Meyer Harrison.