Lufthavnsudvidelse og ny færgerute får østjyder til at drømme om ny motorvej

Flere østjyske borgmestre ønsker sig penge til en motorvej, når transportforhandlingerne indledes.

Skal der bygges motorvej på Djursland? Det er et af de store spørgsmål før de kommende transportforhandlinger. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Fra lufthavnen i Tirstrup kan du flyve til hele Europa; fra Bornholm til Berlin og fra Malaga til Madeira. I øjeblikket er lufthavnen dog gemt så godt væk, at det næsten er den halve rejse at nå ind i gaten.

Men det skal der laves om på, når de kommende trafikforhandlinger på Christiansborg sandsynligvis begynder inden længe.

Sådan lyder ønsket fra Aarhus’ socialdemokratiske borgmester Jacob Bundsgaard, hans lige i Syddjurs, Ole Bollesen, og den socialdemokratiske borgmester i Norddjurs Kommune, Jan Pedersen, der meget gerne ser, at en kommende motorvej kommer til at nå helt til Grenaa.

Blandt andet fordi byens havn i februar sidste år indviede en færgerute til den svenske by Halmstad, forklarer Jan Pedersen:

- Projektet skal ikke stoppe ved Aarhus Lufthavn, fordi vi ser ind i stigende trafikmængder fra Grenaa til Aarhus. Det er for eksempel i kraft af forbindelsen til Halmstad, som slet ikke har haft tid til at vise sit fulde potentiale endnu, siger han og fortsætter:

- Vores turisme er også i markant vækst målt på overnatninger. Det giver også noget trafik, mens vi også mærker markant vækst i antallet af besøgene i de rekreative arealer på Djursland. Her tilbringer rigtig mange folk fra både Randers og Aarhus en stor del af deres fritid, fordi de der kan få noget, som de ikke kan få i storbyen.

- Samlet set har vi derfor en trafikudfordring fra både lufthavn, sommertrafik og helårstrafik, der betyder, at der skal investeres i hele strækningen.

De seneste ti år er trafikken fra Grenaa til Aarhus steget med omkring to procent om året, mens Aarhus Lufthavn i sidste uge kunne præsentere en udvidelse til 140 millioner kroner, der kommer til at gøre lufthavnen dobbelt så stor.

Til næste år vil den nå en størrelse på 10.000 kvadratmeter.

Der er endnu ikke kommet nogle forslag til, hvordan en eventuelt motorvej skal placeres. (Foto: Malte Nørgaard)
Der er endnu ikke kommet nogle forslag til, hvordan en eventuelt motorvej skal placeres. (Foto: Malte Nørgaard)

Måske en motortrafikvej, siger Venstre

Spørgsmålet er bare, om den stigende mængde trafik er tilstrækkelig til at bruge mange penge på etablere en ny motorvej i Østjylland.

Nej, lyder det fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Der er ganske enkelt for få biler, der kommer til at bruge strækningen i fremtiden, mener han.

- Det kan ikke trække en motorvej, og der er ikke udsigt til, at der kommer så meget trafik, at det kan begrunde anlægget af en motorvej. Omvendt vil jeg sige, at vi har brug for bedre vej på Djursland, og dét vil vi gerne kæmpe for, siger han og foreslår i stedet en længere strækning med motortrafik, der nogle steder skal udvides til at være to-sporet.

Men det er altså ikke nødvendigvis nok, siger Henrik Carstensen, som er direktør på Grenaa Havn.

Normalt bruger 200 lastbiler havnen dagligt foruden al den trafik, der er kommet med den nye færgerute. Derfor har vejene svært ved at følge med, mener han.

- Vi har travlt, og vi udvikler os på havnen. Generelt går det godt på Djursland, og Aarhus Lufthavn har også store vækstplaner. Derfor synes jeg ikke, at vi sætter barrieren for højt med ønsket om en ny motorvej. Vi kan selvfølgelig lave mere motortrafikvej som mellemløsning, men vi har helt klart brug for bedre infrastruktur på Djursland.

I dag stopper motorvejen ved Hornslet i Syddjurs Kommune. (Foto: Sofie Themsen)

Det mener også Flemming Kjær, der har et vognmandsfirma i Grenaa. Hans biler kører flere gange om dagen mellem Aarhus og Grenaa.

- Der kommer meget trafik gennem de små byer på Djursland. Det er en stor belastning for dem, der bor i byerne. Det vil derfor være en stor fordel for både erhvervsliv og trafiksikkerhed, hvis vi fik en motorvej på Djursland.

Borgmestrene virker derfor til at have stor opbakning til deres motorvejsønske. Nu skal terningerne kastes hos transportministeren - sandsynligvis efter påske.

Jan Pedersen venter med optimistisk sind.

- Jeg tror, at vi får noget. Men jeg kan simpelthen ikke sige, hvor meget.

Facebook
Twitter