Mange pengeautomater lukkes

Pengeinstitutter sparer på den kontante service flere steder i Østjylland.

Det bliver sværere at hæve kontanter mange steder. (© DR)

Der bliver i øjeblikket længere mellem kontantautomaterne i det østjyske.

Filialer lukker, og banker lægges sammen - og resultatet bliver for manges vedkommende, at der bliver længere til lyden af knitrende sedler mellem hænderne.

I Bryrup har man i år mistet byens eneste kontantautomat - til den lokale campingpladsejer Mette Andersen store fortrydelse.

- Jeg synes, det har en stor betydning. Skal vores gæster hæve større beløb, så er jeg nødt til at sende dem ti kilometer væk. Og det betyder jo, at vores lille by dør mere og mere ud, siger hun.

Også problem i de større byer

Og det er ikke kun de små byer, der har problemet.

I informationsskranken i Storcenter Nord i Aarhus må Anita Hansen 10-12 gange om dagen fortælle skuffede kunder, at der altså ikke længere er en kontantautomat, efter at Danske Bank lukkede den eneste, der var i storcenteret.

- De er lidt irriterede. Spørger om, hvorfor vi ikke løser det. Men det er jo ikke noget, man lige gør natten over. Men holdningen er sådan lidt, om man kan have et center uden en pengeautomat. De fleste kommer her jo for at bruge penge, fortæller hun.

Netbanken vinder over automaten

Og der bliver længere mellem pengeautomaterne i øjeblikket.

Her i Østjylland har de fleste pengeinstitutter i de seneste år skåret ned på antallet af pengeautomater. Sparekassen Kronjylland er et af de pengeinstitutter, der har skåret i antallet.   - Udvilingen går jo i retning af, at flere danskere bruger netbank, har mange forskellige korttyper og i mindre grad bruger kontanter. Derfor mener vi faktisk, at der ikke er behov for lige så mange automater, som der har været, siger organisationschef Frank Madsen fra Sparekassen Kronjylland.

Kunderne betaler

Og det er formentlig en udvikling, der vil fortsætte. For der er en stor kontant gevinst for et pengeinstitut ved at lukke en kontantautomat.

- Det er faktisk belagt med store udgifter, når kontanter skal håndteres. Der er kun en til at betale den regning, og det er kunden, mener Frank Madsen.

Facebook
Twitter