Mikrobilen har overhalet den forsinkede letbane til Odder: Lone vil ikke skifte tilbage

Den manglende letbane mellem Aarhus og Odder koster Aarhus Kommune og Region Midtjylland dyrt. Flere kommende passagerer vælger nemlig i stedet at investere i mikrobiler og vender letbanen ryggen.

Lone Vinterby fra Odder ville have taget letbanen på arbejde i Aarhus, men har nu købt en mikrobil som konsekvens af forsinkelsen. (Foto: Dr Østjylland)

Det er snart to år siden, det sidste tog kørte mellem Aarhus og Odder. I november sidste år skulle letbanen have været åbnet på strækningen – det skete dog ikke.

Forsinkelsen skaber frustration hos borgerne i Odder, der finder andre måder at transportere sig på. En af dem er Lone Vinterby fra Odder.

- Jeg havde regnet med, at jeg skulle tage letbanen på arbejde fra december, hvor jeg har fået job i Aarhus. Nu har jeg købt en mikrobil i stedet for. Det bliver den, jeg tager fremadrettet. Jeg skifter ikke til letbanen, uanset hvornår den starter med at køre, siger hun.

Bilforhandler John Wallbridge fra Motorcompagniet Odder kan tydeligt mærke pendlernes utålmodighed.

- Vi har haft mange kunder, der har ventet forgæves på at skulle bruge letbanen. Deres tålmodighed rendte efterhånden ud, hvor de i stedet købte en pendlerbil hos os, siger John Wallbridge.

På borgmesterkontoret i Odder Kommune har borgmester Uffe Jensen fuldt frustreret med i hele forløbet.

- Vi er rigtig ærgerlige over, at letbanen ikke kører. Jeg har konkret kendskab til familier, som har valgt at købe bil nummer to i stedet, siger Uffe Jensen.

Lone Vinterby fortæller, at hun ikke er den eneste, som nu foretrækker et sæde i egen mikrobil frem for et sæde i letbanen. Det får betydning for den kommende indtægt på passagererne.

Kontorchef for Mobilitet og Økonomi i Region Midtjylland, Henning Salling vedkender at forsinkelsen koster passagerer, og det har de taget konsekvensen af.

- Vi har nedjusteret vores forventninger til indtægter i de kommende år. Vi har justeret det ned med 10-12 millioner kroner i 2019. Det har vi gjort ud fra det, man kan kalde sund fornuft, siger han.

Ventetid koster millioner

De to ejere af letbanen, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, har netop optaget et lån på 270 millioner kroner. Pengene skal bruges som en sikkerhed for, at der er penge nok til at få letbanen sat i gang, fortæller Henning Salling.

På nuværende tidspunkt kører der erstatningsbusser på strækningen, det koster omkring 14 millioner kroner om året. Beløbet er lavere, end hvad en letbane i drift ville have kostet.

Det er dog ikke kun den midlertidige drift, som koster penge lige nu. Det gør tog og de mere end 50 letbaneførere, der allerede er ansat også.

- Når man har en letbane, som skal være i fuld drift fra en given dato, så kan man ikke bare gå ud og købe tog eller uddanne chauffører, der skal kører letbanen dagen efter. Man er nødt til at have et beredskab. Derfor står der selvfølgelig tog og chauffører stand by, der skal have noget løn, og det skal vi også finansiere, siger Henning Salling.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.