Naboens grøntsager lokker folk i butikker

Lokale produkter gavner små dagligvarebutikker, og salget går strygende.

Hvis det er naboen, der har dyrket grøntsagerne, så sælger det bedre. (© Colourbox.com)

Flere lokale produkter på hylderne, nye farver på væggene og en frisk kop kaffe.

Det er blandt de forandringer i en række brugs'er, der kan have betydning for deres overlevelse

Dagli'Brugsen i Vivild er udpeget som testbutik for det nye koncept, og her er sket en omsætningsstigning på seks procent siden maj, hvor butikken blev bygget om og moderniseret.

Salget går strygende

Særlig salget af lokale varer som frugt, grønt og kød går strygende, siger uddeler Steen Timm.

- Vi har varer på hylderne fra lokale avlere med frugt og grønt, og vi får jo både jordbær og kartofler derfra, og folk kan godt lide, at det er lokale ting, de kan købe hos os, siger han.

Dagli'Brugsen er inde på noget af det rigtige, mener direktør Henning Bahr fra dagligvarekonsulentfirmaet Retail Institut i Viby.

Kan fastholde kernekunder

- Man vil gerne have den lokale historie bag varerne og bakke op ved at købe dem, siger Henning Bahr.

Uddeler Steen Timm tror, at satsningen på lokale varer samt en kiosk med coffee-to-go kan være med til at sikre de små butikker i oplandet, og Henning Bahr giver ham ret.

- De små butikker kan håbe på, at de med den slags initiativer kan fastholde deres kernekunder, og at kunderne ikke glemmer dem, siger Henning Bahr

Facebook
Twitter