Nej, du må ikke cykle over for rødt: Skanderborg tester knap til utålmodige cyklister

Når bilerne har grønt, men cyklerne rødt, skaber det frustration på cykelstien.

Er der grønt eller rødt? Det kan skabe frustration på cykelstien, når bilerne må køre, men cyklerne skal vente. (© dr)

Et rødt trafiklys for cyklisterne, men et grønt for bilerne.

Det er langt fra et særsyn, hvis man beslutter at lade bilen stå og bruge rugbrødsmotoren på arbejde i stedet for.

Men når den grønne bølge kun er for bilister, og cyklisterne pænt må vente for rødt, så kan det skabe frustration og forvirring på cykelstien.

Er der grønt eller rødt og har anlægget overhovedet registreret, at der er en cyklist?

Det kender Tine Staall Reiche fra Skanderborg alt for godt.

- Jeg skal holde temmelig mange gange, fordi der er en føler i vejen, som først registrerer omgangen, efter man er kommet. Jeg er jo på cykel og lige kommet op i fart, så er det træls, at jeg skal holde stille og op i fart igen, siger hun.

Tine Staall Reiche fra Skanderborg oplever mange røde lys på cykelstien på sine daglige cykelture. (© dr)

Det handler om sikkerhed

Men der er faktisk en god grund til, at cyklernes trafiklys ikke altid følger bilernes. Det fortæller Jesper Lützhøft Jensen, som er driftsansvarlig for Signaler i Skanderborg Kommune.

- Det er et spørgsmål om sikkerhed. Når bilister har grønt, og cyklister har rødt, så svinger de måske til højre, og det dur ikke, at signalet skifter i mellemtiden, for så opstår der farlige situationer, forklarer han.

Cykler og biler i samme lyskryds er nemlig ikke en god ide.

- Det går også ud på, at der skal være så lidt tid, hvor biler og cyklister er samtidig i anlægget. Det handler især om højresvingsulykker og små skolebørn, hvor vi skal være sikre på, at de kører forsvarligt og sikkert, siger Jesper Lützhøft Jensen.

Tester signallys og knapper

Men det er alligevel frustrerende at holde for rødt, når bilerne har grønt, og derfor er Skanderborg Kommune i gang med at undersøge, om der er en bedre løsning.

Kommunen tester en lampe, der viser, at lyskrydset faktisk har registreret og set cyklisten for at undgå forvirring, og samtidig tester kommunen et system, som minder om knappen ved et fodgængerfelt.

- Vi har arbejdet med kvitteringslys, så man kan se, at anlægget har set en. Nogle steder har vi sat forgængertryk op ved cyklisterne, så de har mulighed for, at selv trykke sig ind, siger Jesper Lützhøft Jensen.

Hvis lampen til cyklister bliver en succes, vil Skanderborg Kommune udvide ordningen til flere lyskryds i kommunen.