Nu er sikkerheden opgraderet på Djursland - men alt for ofte går bommene ikke ned af sig selv

- Der er langt flere fejl, end vi havde regnet med, erkender Aarhus Letbane, der forsikrer, at sikkerheden trods alt er i top.

René Brønbjerg-Bras har her filmet, hvordan det ser ud, når en letbanefører manuelt må få bommene ned.

Når et tog nærmer sig en overkørsel, ringer klokkerne og bommene går ned - eller gør de?

Det er stadig flere borgere langs letbanens strækning mod Grenaa begyndt at tvivle på.

I flere tilfælde har passagerer og trafikanter set måbende til, når en letbanefører bogstaveligt talt selv må passe bommen.

René Brønberg-Bras bor lige op ad en overkørsel ved Mørke Station på Djursland, så han har første parket til de særprægede optrin.

- Så farer letbaneføreren ud af toget og hen til bommene, får dem manuelt ned og kører så forsigtigt over vejen. Det er ikke sket én gang men rigtig mange gange, fortæller René Brønberg-Bras.

En norsk far og søn mistede i sommer livet, da deres bil blev påkørt af et letbanetog på en overkørsel i landsbyen Trustrup.

Siden har mange set frem til, at sikkerheden blev højnet med bomme og advarselsblink på flere overkørsler. Noget, der hele tiden har været planer om at gøre, forud for at hastigheden på togene kan sættes op til 100 kilometer i timen.

Det arbejde er nu færdigt, oplyser Banedanmark.

'Langt flere fejl, end vi havde regnet med'

Men bommene går ikke altid ned som planlagt. Det er netop den vilkårlighed, der gør René Brønberg-Bras rigtig utryg ved overskæringerne.

- Det er utrygt, at bommene ikke konsekvent går ned eller ej. Det betyder, at hver gang man skal passere, snegler folk sig over, fordi man ikke tør køre over. Der har jo været dødsfald før.

Aarhus Letbane har ikke tal på, hvor mange gange en letbanefører har skullet agere bomvogter.

Men den seneste halvanden måned har selskabet optalt 28 fejl svarende til godt og vel en fejl hver anden dag.

Det er alt for mange, erkender selskabets direktør Michael Borre.

- Vi har haft langt flere fejl, end vi havde regnet med. Vi har faktisk også haft langt flere fejl, end vi havde på Odderbanen, efter vi åbnede på den strækning, siger han.

Letbaneselskabet har ikke noget klart bud på, hvad de mange fejl skyldes, men de kan stamme fra både tekniske fejl, fejl på bommenes motorer og systemfejl.

Det gør problemknusningen vanskelig, siger Michael Borre

- Hvis det bare var én årsag, kunne vi jo nemt have gjort noget ved det, men det er mange forskellige årsager.

Ved de sikrede overskæringer er der foranstaltninger, der gør, at borgerne ikke behøver føle sig utrygge, forklarer Michael Borre.

For går bommene ikke ned, skal føreren netop selv manuelt få dem ned, og fungerer det heller ikke, skal toget køre langsomt over overskæringen og dytte højt inden.

- Det er meget, meget sikkert, netop fordi føreren får besked om, at bommene ikke går ned, siger han.

René Brønbjerg-Bras har filmet, hvordan det ser ud, når en letbanefører manuelt må få bommene ned. Se videoen øverst på siden.