Ny reform gør det sværere for tosprogede elever at starte på sosu-uddannelsen

Flygtninge og indvandrere kan ikke længere tage et særligt grundforløb på 40 uger.

Siden 2009 har 144 tosprogede elever gennemført forløbet på Social- og Sundhedsskolen i Randers. (Arkivfoto) (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

OPDATERET: Tal for gennemførte grundforløb tilføjet.

RETTELSE: Tidligere fremgik det, at alle skal have et 2-tal. Det er ikke korrekt. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling oplyser til DR Nyheder, at man også kan blive optaget ved en samtale eller en uddannelsesaftale. Derudover er det muligt, at få lavet en realkompetencevurdering.

I ti år har Social- og Sundhedsskolen i Randers haft succes med at få tosprogede elever til at starte på en uddannelse ved at tilbyde dem et særligt grundforløb.

Siden 2009 har 144 været igennem forløbet. Men i august sidste år trådte den nye erhvervsskolereform i kraft.

Nu skal alle elever starte på en erhvervsuddannelse på lige vilkår, og derfor må ingen erhvervsskoler nu tilbyde det grundforløb på 40 uger for de tosprogede elever, som op til 900 flygtninge før gennemførte hvert år på landsplan.

Det er et stort tab, mener Mette Frohn, der er to-sprogs koordinator på sosu-skolen i Randers.

- Det kan være svært at gå direkte ind på vores uddannelse uden at have haft et forforløb. Det er en målgruppe, der rigtig gerne vil i gang på vores uddannelser, som får sværere ved det, siger hun.

Også Annie Nielsen, der er Flygtningekoordinator på Randers Social- og Sundhedsskole ser store forhindringer for de tosprogede elever.

Det er nemlig blevet sværere at starte på uddannelsen. I dag kræves et gennemsnit på 02 i dansk og matematik. Har man ikke det, kan optagelsen ske gennem en samtale eller ved en uddannelsesaftale. Derudover er det muligt, at søge optagelse ved hjælp af en realkompetencevurdering.

- At få 02 i dansk, hvis man er kommet hertil som 17-18-årig, det kan man bare ikke nå. Det betyder, at vi går glip af en meget stor gruppe folk, som kunne og ville noget.

- Bagefter kan vi så sidde og pege fingre af, hvorfor de dog ikke har fået et arbejde, eller hvorfor de ikke er i gang med noget, siger hun.

Sosu-skolen i Randers arbejder hårdt på at finde en løsning, der kan hjælpe de mange tosprogede, der gerne vil starte på en uddannelse.

Ifølge Jeppe Rosengård Poulsen, der er formand for sosu-skolerne i Danmark findes der ikke tal på, hvor mange færre to-sprogede, der starter på uddannelsen, da skolerne ikke registrerer elevernes etnicitet.

Facebook
Twitter