Nye vejstriber skal få dig sikkert frem på en mørk og regnfuld aften

De nye striber er bedre til at kaste lys tilbage, når det er mørkt og vådt.

En ny type vejstribe skal gøre køreturen mere sikker, når det er mørkt og regnfuldt. Det er i hvert fald forhåbningen hos Vejdirektoratet og de to firmaer, der har været med til at udvikle den. (PR-FOTO). (© Jesper Galsgaard)

Det kan være svært at se vejstriberne i vintermørket – især når det regner.

Men en ny type vejstriber skal gøre det nemmere at se vognbaner og overhalingstriber på de danske veje, selvom det er en mørk og regnfuld aften.

Det håber Vejdirektoratet i hvert fald på efter et succésrigt forsøg med den nye belægning.

De nye vejstriber er afprøvet ved Tirstrup Lufthavn i Østjylland og på Vejdirektoratets officielle teststrækning ved Gørlev på Sjælland.

De er et resultat af et samarbejde, som Vejdirektoratet siden 2016 har haft med Eurostar Danmark og Geveko Markings om at udvikle den nye type vejstribe, som bliver kaldt Longdot.

Resultaterne er så gode, at Vejdirektoratet nu planlægger at lade de nye vejstriber erstatte de hidtidige striber på både motorveje og landeveje.

- De nye striber kan kaste lyset bedre tilbage, når det er mørkt og vådt. De øger simpelthen din orienteringstid på vejen, siger direktør Jesper Wraaebess fra Eurostar Danmark.

50 procent mere reaktionstid

Beregninger viser, at trafikanterne med longdot-striberne får halvtreds procent mere tid til at reagere, oplyser han.

- De striber, vi har på motorvejen i dag, er helt flade. Det betyder, at når der kommer vand ovenpå dem, så får du ikke noget lys kastet tilbage, når det er mørkt og vådt, siger han.

Men den nye belægning leder vandet hurtigt væk, fordi vejstriberne er profileret, så vand kan løbe bort.

Hver stribe består af en masse små striber, der ligger lidt forskudt i et mønster som en murstensvæg. Det betyder, at striberne har flere kanter, der kan reflektere lyset fra billygter.

- Når du kører en bil, så har du en meget anstrengt og anspændt kørsel, hvis du har under to sekunders reaktionstid, viser tidligere undersøgelser. Den her stribe løfter orienteringstiden til i nærheden af tre sekunder. Så du går fra en anspændt til en afslappet kørsel, siger Jesper Wraaebess.

Kan give mindre køkørsel

Netop den effekt, håber Vejdirektoratet på, vil give en mere harmonisk kørsel på motorvejene.

- Med de eksisterende vejstribers begrænsede synlighed trækker bilisterne i dag ud til kantlinjen i mørkt og vådt føre, så de bedre kan orientere sig. Resultatet er, at vi ikke udnytter de tre spors kapacitet optimalt, siger fagprojektleder Kenneth Kjemtrup fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Testen har ifølge de tre parter i samarbejdet også vist, at vejstriberne kan modstå sneplove og andre hårde påvirkninger. Samtidig er støjbelastningen lav.

De første testudlægninger begynder, så snart vejret tillader det i 2019, oplyser Jesper Wraaebess.

Facebook
Twitter