Øjenlæger: 'Optikerne sender alt for mange videre til os efter sundhedstjek'

Der er i forvejen meget lange ventetider hos øjenlægerne.

Optikerkæden Louis Nielsen har halveret deres henvisninger ved at tilknytte øjenlæger til at vurdere hver henvisning. (Foto: Emma Lichscheidt © Dr Østjylland)

Hvis du har været ved optikeren for nylig, er du muligvis blevet tilbudt et sundhedstjek af dine øjne.

Flere optikerkæder tilbyder nemlig sundhedsundersøgelser af nethinden og trykket i øjnene for at undersøge for tegn på eksempelvis diabetes eller grøn stær, hvorefter de opfordrer folk til at søge øjenlæge, hvis de har mistanke om, at der er noget galt.

Men alt for mange raske sendes til øjenlæge, mener formanden for Danske Øjenlægers Organisation Jens Andresen, der selv har en øjenlægepraksis i Skanderborg.

Han er ærgerlig over, at alt for mange raske folk fylder i venteværelserne efter et tjek ved optikeren.

- Det er måske én ud af 50, der har egentlige øjensygdomme, som vi skal tage os af, siger han.

Han peger på, at optikerne ikke er gode nok til at vurdere undersøgelserne, og da det ikke kræver en henvisning at komme til øjenlæge, er det derfor risikofrit for optikerkæderne at slå sig op på at tilbyde sundhedsundersøgelser.

- Efter bedste evne prøver optikerne at vurdere, om der viser sig noget i de undersøgelser. Og det bunder mange gange i usikkerhed, når de så siger: 'Gå lige for en sikkerheds skyld til øjenlæge,' siger Jens Andresen.

Synoptik: Vi redder synet og livet på folk

Tal fra Region Midtjylland viser, at der er op til et års ventetid på at komme til øjenlæge, og når så mange raske bliver opfordret til at bestille tid, betyder det, at de, der har brug for det, må vente endnu længere, understreger øjenlægernes formand.

- Det bidrager til, at ventetiden hos os generelt bliver forlænget. Det synes vi, er en ufornuftig måde at bruge de ressourcer, vi har på.

Han mener, optikerkæderne tilbyder undersøgelserne af én grund.

- Det er ene og alene af hensyn til at få folk ind og få solgt flere briller, det er der ingen tvivl om. Det er en pengemaskine, siger han.

Louis Nielsen var de første, der indførte sundhedstjekkene herhjemme i 2015, og siden er også Profiloptik og Synoptik fulgt med.

Alle tre optikerkæder fortæller, at de er opmærksomme på kritikken fra Danske Øjenlægers Organisation. Men de afviser alle, at der er tale om en ”pengemaskine”.

Synoptiks direktør Lars Tandrup er ikke i tvivl om undersøgelsernes værdi. Ifølge ham er undersøgelserne en ekstra service til kunderne og en måde at opdage sygdomme og problemer på så tidligt som muligt - i nogle tilfælde også inden de udvikler sig til egentlige problemer.

- Det har reddet synet - og faktisk også livet - hos patienter, og vi oplever, at kunderne sætter pris på den ekstra sikkerhed, det giver, når vi gennemfører de her tjek, siger Lars Tandrup.

Han medgiver, at der er en risiko for, at undersøgelserne kan gå ud over ventetiderne hos øjenlægerne.

- Men hellere henvise én for meget end en for lidt, siger han og understreger, at man bestræber sig på ikke at overbebyrde øjenlægerne.

Hos Danske Øjenlægers Organisation lyder svaret:

- Jeg vil på ingen måde betvivle, at undersøgelserne har reddet liv, men kaster du et net ud i havet, vil du selvfølgelig fange nogle fisk. På samme måde vil du finde nogle syge, hvis du screener alle, siger formanden.

- Og når nu optikerkæderne har implementeret det her system, må de også sørge for, at det fungerer.

Halveret antallet af kunder, de sender videre

For at imødegå Danske Øjenlægers Organisation har alle tre optikerkæder valgt at alliere sig med øjenlæger, som de kan få en second opinion af, hvis de er i tvivl om, hvorvidt en kunde skal sendes videre til en øjelægepraksis eller ej.

I Louis Nielsen, der har tilbudt undersøgelserne i fire år, har man taget skridtet videre, og siden i sommer er det de otte tilknyttede øjenlæger, som nu systematisk kigger de mistænkelige billeder igennem og laver en decideret henvisning til øjenlæge-kollegerne ude i landet, hvis der er noget galt med kundens øjne.

Det fortæller Heidi Damgaard Buchholt, der er Louis Nielsens chef for klinisk udvikling.

På den måde fungerer de som et filter, og det har halveret antallet af de kunder, Louis Nielsen sender ud i øjenlægepraksisserne, siger hun.

- Så siger vores tilknyttede øjenlæge typisk til optikeren: 'Jeg kan godt forstå, at du synes, at der er noget galt. Men det er ikke noget, vi kan tage os af i en øjenlægepraksis. Det er noget, du hellere selv skal holde lidt øje med', forklarer hun.

Samtidig får optikeren en melding tilbage fra lægen på, hvorvidt der var grund til en henvisning.

- Og hvis der er en forskel på, hvad optikeren troede, der var galt, og det øjenlægen mener, så tilbyder vi efteruddannelse. Vi bruger de øjenlæger, vi har tilknyttet, til at opkvalificere vores optikere, så de bliver efteruddannet ude i butikkerne dag for dag, siger Heidi Damgaard Buchholt.

Her kan du høre, hvordan det lød, da kunde Mandana Rahin fik et sundhedstjek i Louis Nielsen.

Mandana Rahin, en af dem, der har fået foretaget et tjek, er glad for det ekstra tjek.

- Jeg synes, det er betryggende med sådan et tilbud, siger hun. Også selvom undersøgelsen af hendes øjne ikke viste nogen problemer.

Jens Andresen medgiver, at der nu er færre patienter fra Louis Nielsen, men at der samlet set stadig er et problem.

- Jeg kan konstatere, at der stadig er alt, alt for mange grundløse henvendelser på baggrund af de her undersøgelser, siger han.

Hverken Profiloptik eller Synoptik mener dog, at det er dem, der står bag de for mange overfyldte venteværelser.

- Enhver unødig belastning af lægesystemet er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men jeg har heller ikke indtryk af, at vi skulle henvise mange unødige patienter, lyder det fra Synoptiks direktør Lars Tandrup.

Facebook
Twitter