Patienter skal lære hospital at sige undskyld

Tre tidligere patienter er blevet ansat til at rådgive Regionshospitalet Horsens om dialog

Tre tidligere patienter skal nu skabe bedre dialog mellem hospitalet og patienterne (Foto: Colourbox)

Hvordan taler læger, sygeplejersker og patienter bedst sammen, når det handler om svære emner som liv og død?

Det vil Regionshospitalet Horsens blive bedre til at takle. Derfor har de ansat tre specialister, der virkelig ved, hvad det handler om. De tre patientkonsulenter er nemlig alle selv tidligere patienter.

Hospitalet er det første i Danmark til at ansætte tidligere patienter som konsulenter, og inspirationen kom fra England, siger sygeplejefaglig direktør Inge Pia Christensen.

- Dialogen skal foregå på patientens præmisser, og hvem er bedst til at fortælle, hvad de præmisser er? Det er faktisk de patienter, vi har haft her, siger hun.

Kan hjælpe ved dårlig behandling

Patienterne kan for eksempel fortælle, hvilket sprog der virker, når hospitalet sender patientinformation hjem til patienterne, og hvad de skal være opmærksomme på, når patienter er kritisk syge.

Jens Houmøller fra Hovedgård er en af de tre patientkonsulenter i Horsens. Han kender livet som indlagt patient på egen krop, da han lider af en kronisk tarm-sygdom. Det betyder, at han har været indlagt 230 dage de seneste par år.

Han hjælper for eksempel hjælpe til dialog, når han møder patienter, der er kede af den behandling, de har fået.

- Jeg kan få en god snak med patienterne som ligemand. Jeg opfordrer dem til at få en dialog med ledelsen på afdelingen. En snak om tingene er trods alt at foretrække fremfor at brænde inde med kritikken og skrive et surt klagebrev, siger han.

Vil lære at sige undskyld

Sygehuset håber også, at patientkonsulenterne kan hjælpe i dialogen med kritiske patienter, der måske vil klage over behandlingen

- Vi vil gerne kunne sige undskyld til patienterne på den rigtige måde og bruge klager til at lære af de oplevelser, patienterne har haft. Det kan patientkonsulenterne faktisk hjælpe os til, siger sygeplejefaglig direktør Inge Pia Christensen.

Patientkonsulenterne har været så gode til at hjælpe med kommunikationen, at sygehuset allerede efter få måneders erfaringer har besluttet fortsætte forsøget næste år.