Millioner af skattekroner til Aarhus Lufthavn vækker ballade: 'Vi kan sagtens køre til Aalborg eller Billund'

180 millioner skattekroner skal afhjælpe lufthavn ved Aarhus, men flere partier er imod.

Aarhus Airport er under økonomisk pres igen, men flere partier i byrådet siger nu stop for yderligere redningspakker. (Foto: Flemming Nielsen/DR Østjylland)

Med dybblå himmel og en let brise er det noget nær perfekte flyveforhold tidligt onsdag morgen på Djursland.

En af dem, der skal en tur op i luften fra Aarhus Lufthavn, er Helle Møller Jensen. Hun er ansvarlig for de nordiske lande i en schweizisk koncern og bruger derfor lufthavnen en del.

- Jeg flyver mellem de skandinaviske lande, Schweiz og Baltikum. Jeg har 25 minutter herud, så det er en væsentlig forskel i forhold til at skulle køre til Billund eller Aalborg, siger hun.

Helle Møller Jensen er en glad bruger af Aarhus Lufthavn.

Men lufthavnen er i økonomiske vanskeligheder. Og det skaber politisk ballade i Danmarks næststørste by.

Aarhus Airport ved Tirstrup på Djursland har brug for en gedigen kapitalindsprøjtning på 290 millioner kroner for at holde sig oven vande og fortsætte sin planlagte vækst.

Der er lagt op til, at Aarhus Kommune skal tilføre 180 millioner kroner, mens de to kommuner på Djursland hver især skal komme med ti millioner kroner. Derudover er det meningen, at private skal investere 90 millioner kroner.

I byrådet i Aarhus er der flertal for at putte 180 millioner skattekroner i puljen. Men Socialdemokratiet, der har borgmesterposten, ser ud til at måtte finde et flertal for beslutningen uden om de normale støttepartier.

De Radikale, Enhedslisten og SF er nemlig langt fra enige i at bruge flere penge på lufthavnen. De mener, at det skader velfærden og mulige investeringer i klimaet.

- År efter år har vi betalt i hundredvis af millioner kroner til lufthavnen, og det er på tide, at vi stopper op og overvejer, hvor mange gode penge vi skal smide efter dårlige, siger det radikale byrådsmedlem Metin Lindved Aydin.

Han henviser til, at Aarhus Kommune i flere omgange har skudt penge efter lufthavnen for at holde den i live.

S: Det er kritisk infrastruktur

Efter længere tids tovtrækkeri om lufthavnens fremtid blev ejerstrukturen ændret i 2019, da erhvervsmanden Jens Stausholm trådte til. Siden kom coronavirus og satte en stopper for mange flyrejser.

Derfor mener Socialdemokratiet også, at det nu er på sin plads at komme lufthavnen til undsætning.

- Hvis vi skal have en lufthavn i omegnen af Aarhus, er vi nødt til det. Det er kritisk infrastruktur for Aarhus Kommune at have en lufthavn tæt på, både for vores borgere og erhvervsliv, siger Socialdemokratiets politiske ordfører, Jasmine Søgaard.

Men De Radikale afviser, at corona er et godt argument for at hælde flere penge i lufthavnens kasse. Partiet mener, at underskuddet i lufthavnen også før pandemien var for stort.

- Vi bakker op om vores erhvervsliv, men vi er et lille bitte land, og vi kan sagtens køre til Aalborg eller Billund, hvis lufthavnen lukker. Men den kan sagtens leve videre, hvis flere private spytter penge i for eksempel, siger Metin Lindved Aydin.

Vil have flere ruter

Før Helle Møller Jensen er det ærgerligt og overraskende, at lufthavnen ved Aarhus igen mangler penge, men forretningskvinden i hende har alligevel et opråb:

- Lufthavnen er faktisk blevet rigtig god, men vi skal have nogle flere ruter. Ellers kan jeg ikke se, at det kan hænge sammen, siger hun.

Palle Bo Madsen ser gerne, at Aarhus Kommune bruger penge på lufthavnen.

I afgangshallen står også Palle Bo Madsen. Han skal videre til Bergen i Norge og synes, at det er en god ide, at kommunerne hjælper lufthavnen økonomisk:

- Det betyder meget, når man skal udenlands. Det er jo først og fremmest i forhold til tiden, man sparer. Det er vigtigt at have en lufthavn tæt på Aarhus.

Han mener, at det må være et kommunalt anliggende at komme lufthavnen til undsætning.

- Det er en del af infrastrukturen, lige som landevejene, siger Palle Bo Madsen.

Ann Fox er lidt i tvivl om, hvorvidt Aarhus Kommune bør støtte lufthavnen økonomisk.

Også Ann Fox skal på vingerne i dag – med retning mod Rom. Om Aarhus Kommune skal poste penge i lufthavnen, er hun lidt i tvivl om:

- Det er et svært spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at man er skeptisk over for at holde det i gang, når vi for eksempel ser på klimaforandringerne, siger Ann Fox.

Modernisering blev afbrudt af corona

Lufthavnen har ligget på Djursland siden 1945, og ifølge Ole Kirchert Christensen, der er ansvarshavende redaktør for rejsemediet Check-in, mangler den stadig at bevise, at der er et bæredygtigt, kommercielt grundlag.

- Ser man tilbage i tiden, er der åbnet en lang række ruter for lufthavnen, som er lukket igen. SAS investerede kraftigt i lufthavnen for nogle år siden og åbnede en rute til München, men den lukkede med corona og er ikke åbnet igen, siger han.

Aarhus Airport er en af de mindre lufthavne i Jylland. Målt på passagertal er eksempelvis lufthavnene i Billund og Aalborg betydeligt større.

Det er afgørende for en lufthavn som den ved Aarhus, at den formår at etablere nye ruter og fastholde dem, lyder det fra Ole Kirchert.

- Ellers risikerer man, at pengene er spildt, siger han og peger på placeringen af lufthavnen på Djursland som en stor udfordring i forhold til at skabe yderligere vækst.

Mere kapital til lufthavnen er dog uanset geografi en nødvendighed lige nu, mener den administrerende direktør i lufthavnen, Brian Worm.

- Hvis vi ikke får et indskud nu, må vi bremse den udvikling, vi har gang i. Dermed skal vi revurdere vores business case, siger Brian Worm.

Han har tidligere forklaret behovet for en kapitalindsprøjtning med, at der i 2019 blev igangsat en stor modernisering af lufthavnen, som skulle være færdig efter fem år. Der skal blandt andet etableres et nyt hotel i lufthavnsområdet.

Kort efter ramte coronakrisen så, og det har ifølge direktøren udfordret moderniseringen betydeligt.