Skal jeg beholde trøjen eller sende den retur? Netbutikker presses af returvarer

Flere returneringer giver større omkostninger for netbutikkerne.

Hos børnetøjsmærket House of Kids i Odder får de omkring 20 procent af de solgte varer retur. Her er det medejer Per Hofman, der håndterer en returpakke. (© Dr Østjylland)

Det er populært at købe varer på nettet, men det er også særdeles populært at sende varer retur igen. Især tøj og sko.

Mange af internetbutikkerne har gratis returnering. Og det udnytter kunderne.

Ila Telling fra Helgenæs på Mols shopper ofte på nettet, men i de fleste tilfælde ender hun med at sende en stor del af sit tøjkøb tilbage til virksomheden.

- Jeg ender tit med at købe to størrelser og så sende den ene tilbage, siger Ila Telling.

- Jeg prøver at kigge i størrelsestabellerne for at se, hvilken størrelse jeg skal have, men det er nogle gange svært. Så ender jeg tit med at købe to størrelser og så sende den ene tilbage, siger hun.

Ofte handler det for Ila Telling om, at hun finder en kjole eller lignende, som hun skal bruge til en bestemt lejlighed. Og så ryger der flere af den samme kjole i den digitale indkøbskurv.

- Jeg køber en ekstra størrelse med, fordi jeg ikke kan nå at bytte den, inden jeg skal bruge den, siger hun.

Kræver flere ressourcer

Ila Telling er ikke den eneste, der tit returnerer varer, hun har købt på nettet.

Hos børnetøjsmærket House of Kids i Odder har de oplevet en stigning inden for returneringer af tøj, der er købt på deres webshop.

For fem år siden lå deres returrate på 8 procent, hvor den i dag ligger på omkring 20 procent. Det kan mærkes økonomisk, fortæller direktør Jesper Rising.

Her kan du se, hvor lang tid virksomheden House of Kids bruger på at håndtere en returvare.

- Desto flere returneringer, desto større omkostninger i sidste ende. Vi har specifikt afsat mandskab kun til at håndtere vores returneringer. Når varen skal igennem flere hænder, kræver det flere ressourcer, og at vi afsætter flere timer til det. Den økonomi kunne have gået til udvikling af egne produkter eller af webshoppen, siger han.

Men han understreger samtidig, at den høje returrate og omkostningerne ikke kommer til at betyde, at de skruer ned for servicen.

- Det er en service, som vi rigtig gerne vil give kunderne, og derfor er det absolut ikke noget, vi stopper med, siger Jesper Rising.

Bedre størrelsesguider

Den gratis returnering er en fordel for forbrugerne. Til gengæld kan det blive dyrt for virksomheden, mener kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internethandel Henrik Theil.

- Netbutikken sidder tilbage og skal betale både for at sende varerne til kunden og også for at få sendt nogle af varerne retur. Det er en stor omkostning. Man skal sælge for et vist beløb, før det kan betale sig at give kunden det tilbud, siger han.

Hos Foreningen for Dansk Internethandel kan de nikke genkendende til en stigende returnering af tøj og sko.

Returvarerne bliver sendt tilbage på lageret hos House of Kids i Odder. (© Dr Østjylland)

Ifølge deres egen opgørelse blev cirka 2,5 procent af alle varer, der var købt på nettet sidste år, returneret, og der er stor forskel på brancherne.

Inden for beklædningsbranchen er andelen især høj, og det skyldes blandt andet, at kunderne bestiller flere størrelser og så sender dem tilbage, de ikke kan passe.

Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv, mener, at der kan være en mulig løsning på problemet. Eller i hvert fald kan virksomhederne selv hjælpe aktivt til for at mindske returneringerne.

For eksempel ved at blive blive bedre til at beskrive størrelser, farver og længder på tøjet.

- Der er flere af de store netbutikker, der prøver at lave udvidede størrelsesguider, og jeg har også set nogle arbejde med, at kunden kunne scanne sin figur og få en lille indikator på, hvordan tøjet kommer til at passe, siger Lone Rasmussen.