Skolen, der blev mobilfri zone

På en skole ved Silkeborg er det slut med at undervisningen forstyrres af bimlende og summende mobiltelefoner.

En skole nær Silkeborg har fået mere ro i klasserne efter man er begyndt at samle mobiltelefonerne ind inden timen starter. (Arkivfoto) (© DR)

En summen i lommen, en snap der tjekker ind eller en facbookstatus, der lige skal besvares.

Sådan er det ofte på mange skoler rundt omkring, for de opmærksomhedskrævende mobiltelefoner har længe forstyrret undervisningen for både elever og lærere.

Men på Skægkærskolen nord for Silkeborg er det slut med de generende mobiltelefoner. Her skal eleverne nemlig aflevere deres telefoner, når de møder ind i klassen, og får den først igen, når de forlader skolen.

Mere ro i klassen

Eleverne i 9B på Skægkærskolen er efterhånden blevet vant til, at telefonerne bliver indsamlet inden timen begynder.

Maria Thomsen har lige afleveret sin telefon for resten af skoledagen, og det har hun ikke noget imod.

- Jeg har ikke det store problem med det, for jeg bruger den ikke i timerne. Der er ikke så mange forstyrrelser som før, siger hun.

Eleverne har selv ansvar

Caroline Eslund går også i 9B, men hun er ikke så begejstret for at aflevere sin telefon.

Hun mener, at det bør være op til hver enkelt elev at vise, at man kan kontrollere sit brug, inden den bliver afleveret:

- Det er os elever, der har ansvar for egen læring. Vi skal selv kunne administrere, hvordan vi bruger vores telefoner, og om den egentlig har en indflydelse i løbet af skoledagen, siger hun.

Før var eleverne ufokuserede

Helen Risgaard er lærer for 9B. Hun oplever en større koncentration fra eleverne, nu hvor hun har gemt telefonerne i et skab:

- Forskellen har været tydelig. Eleverne var mere ufokuseret før, for der var noget andet, der var mere spændende, end det der foregik oppe ved tavlen siger hun.

Hendes egen telefon er dog ikke låst inde i et skab, for lærerne må gerne have mobilen tændt. Helle Risgaard fortæller, at lærerne har aftalt at være gode eksempler for eleverne og ikke hive apparatet frem i tide og utide:

- Det er vi meget bevidste om. Vi har diskuteret meget, om der skal være samme regler for lærere og elever, men det er jo et arbejdsredskab for os, siger Helen Risgaard, lærer i 9B på Skægkærskolen ved Silkeborg.

Se indslag fra Skægkærskolen i TV-Avisen i aftes herunder:

https://www.facebook.com/video.php?v=1038471026203421

Facebook
Twitter