Sociale medier får mange til at støtte flygtninge

Folkekirkens nødhjælp sætter rekord i indsamlede beløb via Facebook.

Efter disse billeder gik viralt, begyndte en indsamling til flygtningefamilien. (Foto: screenshot © twitter)

Billeder og videoer med flygtningebørn får Dankortet frem hos mange danskere.

Folkekirkens Nødhjælp har i løbet af de seneste tre uger fået flere millioner kroner i nødhjælps-kassen.

- Vi har aldrig tidligere samlet så mange penge ind, som vi har gjort på Facebook de seneste uger, siger Christian Ehlers, der er projektleder for nye medier i Folkekirkens Nødhjælp.

Ikoniske billeder

Han fortæller, at ikoniske billeder som fotoet af den lille dreng, der ligger død i vandkanten, har været banebrydende.

- Vi har råbt og skreget om behov for hjælp til Syrien uden at kunne trænge igennem, men så kommer der af og til sådan et billede, der bryder muren. Der har Facebook været medvirkende, fordi folk deler billederne.

Med 165.000 følgere er Folkekirkens Nødhjælp den største nødhjælpsorganisation på de sociale medier.

Succesen skyldes, at man nu som privatperson selv kan samle penge ind og derefter donere dem til organisationen.

- Jeg tror, mange har større tillid til, at pengene bliver brugt rigtigt, hvis man kender indsamlerne personligt, siger Christian Ehlers.

Facebook er blevet nyhedskanal

Anja Tønning, der er ekspert i brugeradfærd på sociale medier, siger, at Facebook har flyttet sig lidt væk fra de personlige fremstillinger af søde børn og sjove katte til i højere grad at blive en nyhedskanal.

- Det er blevet mere populært at bruge Facebook til at vise, man har nogle dybere værdier – at man eksempelvis er ude at samle ind sammen med sine børn.

- Teknologien gør det nemt, og det passer godt ind i den måde, vi ønsker at fremstille os selv på, siger Anja Tønning.