Sporskiftemodel hjælper ingeniører, kunsthistorikere og cand.mag'er til at blive pædagoger

De studerende skal arbejde 30 timer om ugen og møde op med en underskrevet ansættelseskontrakt.

Cecil Spangsberg Bak var arbejdsløs i et år efter, hun blev færdig med sin humanistiske kandidatgrad. Nu skifter hun spor og er startet op på meritpædagoguddannelsen. (Foto: Josephine Gadegaard Kristiansen)

I Aarhus er det ikke kun Letbanen, der skifter spor i ny og næ.

En ny sporskiftemodel giver nemlig akademikere, der er blevet trætte af jobbet eller ikke kan finde arbejde, mulighed for at vælge en helt ny bane i arbejdslivet.

Sporet, som uddannelsesstedet VIA University College i Aarhus håber, akademikerne vil skifte til, er en tilværelse som pædagog.

Og i denne uge starter så 32 studerende på den nye meritpædagoguddannelse i Aarhus. Blandt de nye på skolebænken er ingeniører, cand.mag.’er, arkitekter og kunsthistorikere, der vil prøve noget nyt.

Cecil Spangsberg Bak kan allerede nu mærke, at hun kan bruge den faglige ballast, hun har med fra sin universitetsuddannelse. En cand. mag. i religion og biologi betyder nemlig viden om alt fra kulturmøder til "ting der kribler og krabler". (Foto: Josephine Gadegaard Kristiansen)

En af dem er Cecil Spangsberg Bak.

Hun er uddannet cand. mag. i religionsvidenskab og biologi. Efter et år uden at kunne finde et arbejde, er hun blevet meritpædagogstuderende.

- Jeg har længe villet arbejde med børn og unge og har også søgt mange af den slags stillinger, men da jeg så det her tilbud, tænkte jeg, at det var en god måde at få prikket hul på den byld, siger hun.

Studerende med løn

De studerende på meritpædagoguddannelsen studerer cirka 25 timer om ugen og arbejder i en vuggestue, børnehave eller fritidsordning 30 timer om ugen.

Som noget specielt for uddannelsen skal de studerende på forhånd have underskrevet en ansættelseskontrakt med en pædagogisk arbejdsplads, hvor de i løbet af uddannelsen skal arbejde praktisk med pædagogisk arbejde.

- Det er selvfølgelig krævende, og det går da også lidt ud over ens familieliv, men uddannelsen tager jo også kun to et halvt år, siger Cecil Spangsberg Bak, der arbejder på institutionen Sommerfuglen i Sabro.

For den kommende pædagog er det helt afgørende, at der følger en lønseddel med det arbejde, hun laver i 30 timer hver uge.

- For mig er det helt afgørende for at kunne tage en uddannelse nu, fordi jeg ikke har særlig mange SU-klip tilbage. Det er noget nemmere at få hverdagen til at køre rundt, når man får en løn med hjem, siger Cecil Spangsberg Bak.

Uddannelsesleder Brian Lassens telefon har ringet over 100 gange med opkald fra folk, der er interesserede i sporskifteuddannelsen. (Foto: Martin Sorgenfrei)

Brian Lassen, der er pædagogisk leder på pædagoguddannelsen i Aarhus fortæller, at interessen for den nye uddannelse er stor.

- Interessen har været kæmpestor. Jeg har snakket med flere hundrede i telefonen og har fået rigtig mange mails. Det samme har mine kolleger, siger Brian Lassen.

En lille løsning på et stort problem

Aarhus Kommune har et stort problem: I fremtiden kommer der til at mangle pædagoger til at passe og hjælpe børnene med at udvikle sig i børnehaven eller vuggestuen.

Problemet med rekrutteringen kan ses i hele landet.

Derfor har Aarhus Kommune, pædagogernes fagforening BUPL og VIA Aarhus sat den nye uddannelse i søen for at få flere folk til at vælge pædagogfaget.

- Arbejdsmarkedet efterlyser jo flere pædagoger. Frem mod 2030 mangler vi op mod 14.000 pædagoger på landsplan, så vi skal jo prøve at kigge andre veje og på nye alternativer til vores pædagoguddannelse, siger leder Brian Lassen.

Selve idéen om, at mennesker, der allerede har en universitetsuddannelse i rygsækken, får mulighed for at starte forfra, er til gavn for alle parter.

Det siger Frederik Thuesen, der er senioranalytiker hos VIVE.

- Det, tror jeg, kan bidrage med noget til børnene. Det kan inspirere dem og lære dem noget, og det kan også give noget til pædagogfællesskabet på en daginstitution, siger han.

Cecil Spangsberg Bak kan allerede nu mærke, at hendes kandidat i religionsvidenskab og biologi kan bruges i dagligdagen som pædagog.

- Jeg kan bruge min kandidat i religionsvidenskab, fordi jeg ved noget om kulturmøder, og det giver rigtig god mening, når man kommer ud i en børnehave, hvor vi har mange tosprogede. Og så har jeg et sidefag i biologi, hvor vi er glade for ting, der kribler og krabler, og det er vi også her i huset, siger hun.

Den nye uddannelse i Aarhus er lavet efter københavnsk forbillede. På Københavns Professionshøjskole startede man med samme type uddannelse i foråret 2021. Siden er 252 elever startet på uddannelsen.