Tilbage til sort diesel: Pause i grøn omstilling kan redde kriseramte busruter

Det er blevet voldsomt dyrt at bruge biodiesel i busserne. Sort diesel kan få comeback.

Denne regionale bus, der kører mellem Aarhus og Randers, bruger det klimavenlige brændstof biodiesel. Snart kan den dog blive fyldt op med sort diesel.

I et forsøg på at undgå lukningen af en række regionale busruter kan den grønne omstilling blive sat på pause.

Busdriften i Region Midtjylland er økonomisk hårdt presset på grund af manglende passagerer og stigende energipriser.

Ikke mindre end 100 millioner kroner i besparelser skal findes på næste års budget.

I en ny analyse fra konsulentfirmaet COWI bestilt af regionen fremgår det blandt andet, at det klimavenlige brændstof biodiesel kan erstattes af almindelig diesel med en stor besparelse til følge. Priserne på biodiesel er nemlig eksploderet.

Forventningen var, at udgiften til biodiesel i forhold til sort diesel ville være 7,5 millioner kroner årligt, men den er endt på knap 19 millioner kroner.

Penge som altså hurtigt kan spares, hvis regionen går tilbage til at bruge almindelig diesel på de syv ruter, hvor busserne lige nu kører på biodiesel.

I regionens Udvalg for Regional Udvikling er det formand Bent Graversens (V) indstilling at sætte den grønne omstilling på pause i et forsøg på at undgå alt for mange nedlæggelser af busruter.

- Det er klart, at det er et skridt i den forkerte retning i klimaregnskabet. Jeg synes bare, at situationen er så alvorlig og usædvanlig. Situationen er faktisk nærmest katastrofal. Jeg synes, vi kraftigt skal overveje, om vi skal gå tilbage til sort diesel i 2023, siger Bent Graversen.

Passager: 'Det er nederen'

I Region Midtjylland bruges biodiesel i øjeblikket i 56 busser, der samlet kører cirka 130.000 timer om året.

Det svarer til knap en fjerdedel af den samlede buskørsel, som Region Midtjylland finansierer.

14-årige Astrid Servilieri Ryom Petersen ærgrer sig over, at alle regionale busser måske snart kører på sort diesel igen.

Beregninger fra regionen viser, at omstillingen fra sort diesel til biodiesel medfører en reduktion på cirka 3.700 tons CO2 per år - eller godt 200 danskeres årlige CO2-udledning.

På rutebilstationen i Aarhus sidder 14-årige Astrid Servilieri Ryom Petersen. Hun tager ofte bussen hjem fra skole og glæder sig over, at det lige nu kan gøres på en klimavenlig måde.

- Det er nederen, at det, man har gået og planlagt i så lang tid, bliver skudt ned på grund af et dilemma som det her, siger hun.

Skoleeleven håber, at man hurtigt finder en anden løsning, da klimaproblemerne ifølge hende er større end den økonomiske krise lige nu.

- Det CO2, man udleder lige nu, vil jo ikke ligefrem gøre problemet mindre i sidste ende, siger Astrid Servilieri Ryom Petersen.

Sjanne Kate Toft er pensionist og mener, at det gælder om at bevare så mange busruter som muligt.

Sjanne Kate Toft er pensionist, bor i det centrale Aarhus og bruger offentlig transport, når hun skal besøge sine børnebørn cirka en gang om ugen.

For hende er grøn transport vigtigt, men hun forstår dilemmaet, når økonomien er presset.

- Alternativt må man jo spare andre steder og fjerne ruter, og så er flere jo pludselig afhængige af biler, som jo heller ikke er godt for den grønne omstilling, siger Sjanne Kate Toft.

Forsker: Vigtigst at redde ruter

Det er ikke kun den regionale busdrift, der kan blive tvunget til at skifte grønt brændstof ud med sort.

I Randers Kommune har teknik- og miljøforvaltningen foreslået at finde 5,2 millioner kroner ved at gå fra biodiesel til almindelig diesel i bybusserne.

Selv om det virker paradoksalt, at der kan spares millioner af kroner på busdrift ved at gå tilbage til sort diesel og droppe det grønnere alternativ, kan det faktisk give god mening for den kollektive trafik, lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- Det allerværste er at nedlægge ruterne, for vi ved, at oprettes de igen, er det meget svært at få passagererne tilbage. De har fundet andre alternativer i mellemtiden. Hvis vi ikke kan få flere skattekroner ind i den kollektive trafik, er det her den næstbedste løsning, siger han.

Trafikforskeren forudser dog, at bustrafikken – uanset typen af brændstof i tanken, og at el-busser er på fremmarch - får meget svært ved at komme tilbage til et normalt niveau af passagerer.

- Jeg tror, at busserne har tabt noget permanent. Folk har købt bil, måske tager de flere hjemmearbejdsdage, eller også har de fundet nogle at køre sammen med på arbejde, siger Harry Lahrmann.

Ifølge Danske Regioner kan den regionale busdrift samlet set mangle op mod en kvart milliard kroner næste år, hvis der ikke tilføres flere midler fra staten.

Det kan betyde lukning af hver syvende busrute.

- Det har rigtig store konsekvenser for den kollektive trafik, hvis der ingen former for kompensation kommer. Vi opfordrer til, at der i den her ekstraordinære situation gives tilskud, siger Danske Regioners næstformand, Stephanie Lose (V).

Præcisering: I artiklen kunne det tidligere forstås sådan, at COWI anbefalede regionen at droppe biodiesel, men det fremgår blot af deres nye rapport, at det er et værktøj til at finde besparelser.