Uden tog i over to år: Hver anden dag er en slidt erstatningsbus for letbanen aflyst eller forsinket

Midttrafik oplyser, at busserne kun skulle have kørt i ét år, indtil den nye letbane var på skinner.

I 2018 modtog Midttrafik 227 kundehenvendelser om rute 83 og 84. De fleste af henvendelserne var om forsinkelser eller udgåede ture. (Foto: Tina Vestergaard Andersen © dr)

OPDATERET 25/03/2019 11:10: Overskrift korrigeret. Pendlerne har manglet tog i mere end to år, men letbanen er ikke forsinket i mere end to år, som det oprindeligt fremgik.

Letbanen mellem Aarhus og Grenaa er forsinket, og det mærker pendlerne, der må ty til nedslidte erstatningsbusser for at komme på arbejde.

Busserne mellem Grenaa og Aarhus er nemlig gamle og slidte, og hver anden dag er busserne, der erstatter letbanen til Grenaa, enten forsinket mere end 15 minutter eller helt aflyst på grund af tekniske problemer.

Betina Christensen oplevede, hvordan bus 83 ligefrem brød sammen på vej hjem fra arbejde i Aarhus.

- Vi var lige kommet af motorvejen, og så gik den lige pludselig i stå på de hvide striber mellem to vejbaner, fortæller hun.

Betina Christensen bruger bussen hver dag, og aflysningerne er trælse, når de rammer.

- Nogle gange venter man forgæves, og så er der rigtig lang tid til næste bus, når den kun kommer en gang i timen, siger hun.

Skulle have været på pension

Rute 83 er aflyst på grund af tekniske problemer 30 procent oftere end tilsvarende faste ruter hos Midttrafik, der dækker Region Midtjylland.

Det ærgrer leder af trafikservice hos Midttrafik Martin Tams.

- Rute 83 er en vigtig transportlinje for folk, der bor fra Grenaa og ind til Ryomgård og skal ind til Aarhus, siger han.

Forklaringen fra Midttrafik er, at busserne er så gamle, at de egentligt kun skulle have kørt i ét år, indtil den nye letbane var på skinner, og så var de klar til pension.

Men den samlede forsinkelse på Aarhus Letbane løber op i to år. Det var oprindeligt meningen, at letbanen skulle være begyndt at køre til Grenaa for mere end et år siden, men nu er åbningen udskudt til april 2019.

Den tidligere nærbane til byen har været lukket siden sommeren 2016.

Derfor kommer tallene ikke bag på Martin Tams.

- Busserne vil bryde mere sammen. Det kender man også fra sin egen bil. Jo ældre den bliver, jo mere går den også i stykker, og det gælder også på bussiden, siger han.

Der er ikke forbedringer i sigte. For de gamle busser sparer penge, siger Martin Tams.

- Vi ville sikre, at der var transport, frem for at vi kunne stå i en situation, hvor vi gang på gang skulle finde helt nye busser, da det ville blive meget mere omkostningstungt for hele samfundet, siger han.

Erstatningsbusserne mellem Djursland og Aarhus kører nu på tredje år med tilsammen 80 afgange om dagen.

Facebook
Twitter