Ustabil letbane får rejsegaranti til at eksplodere: Ekstraregning på 54.985 kr. til taxa og alternativ kørsel

Midttrafik udbetalte 6.700 kroner om måneden til forsinkede passagerer inden åbningen mod Grenaa. Nu er tallet steget markant.

Letbanestrækningen mellem Grenaa og Aarhus åbnede den 30. april i år.

Tætpakkede perroner med trætte pendlere, der venter på letbanen.

Sådan har det ofte set ud langs den østjyske letbanestrækning siden åbningen mod Grenaa i slutningen af april.

Når letbanen er aflyst eller tilstrækkeligt forsinket, har passagererne ret til at bestille en taxa - på letbanens regning.

Letbanens opstart mod Grenaa har givet masser af aflysninger og forsinkelser, og det har fået det beløb, der er blevet udbetalt i rejsegaranti, til at eksplodere.

En af dem, der har benyttet sig af rejsegarantien, er Casper Schmidt Wandahl-Liper, der i sidste uge strandede på Aarhus H på vej hjem fra arbejde.

- Så jeg var pludselig ret presset i forhold til at hente børn, siger han.

En opgørelse fra trafikselskabet Midttrafik, der står for driften, viser, at selskabet i snit udbetalte 6.700 kroner om måneden til forsinkede letbanepassagerer. Det var da letbanen kun kørte på strækningerne i Aarhus og mellem Aarhus og Odder, og altså før den sidste strækning mod Grenaa åbnede 30. april.

I maj steg det tal til 54.985 kroner.

Rejsegarantien dækker udgifterne til en taxatur, og det benyttede Casper Schmidt Wandahl-Liper sig af.

Derfor kom han kun et kvarter for sent til børneafhentning og er godt tilfreds med rejsegarantien. Men han undrer sig over, at der er så mange problemer med den nye letbane.

- Man kunne selvfølgelig godt ønske sig, at opstarten mod Grenaa var gået noget nemmere, siger han.

Midttrafik: Rejsegaranti er en rettighed

Direktøren i Midttrafik, Jens Erik Sørensen, vil følge udviklingen nøje.

- Hvis det bliver ved med at være så voldsomt, kan vi jo bruge det som et argument over for letbaneselskabet om at få stabiliseret denne her drift, siger han.

Indtil det sker, kan borgerne blive ved med at bruge rejsegarantien - og der er ingen risiko for, at den slipper op, siger Jens Erik Sørensen.

- Det gode ved rejsegarantien er, at det er en rettighed, slår han fast.

Casper Schmidt Wandahl-Liper forstår ikke, at problemerne med driften af letbanen bliver ved.

- Nu er jeg selv software-udvikler, og jeg må sige, at hvis jeg laver en fejl i systemet og ikke kan finde fejlen og rette den inden for nogle uger, er jeg sikker på, jeg ville blive fyret, siger han.

Facebook
Twitter