Varemangel bider sig selv i halen: Mogens må vente et år på en ny lastbil til at køre varer ud

Der kan blive flere tomme hylder og varer, der er svære at få hjem. For det er også svært at få en ny lastbil.

Mogens Pedersens Volvo har kørt 1,1 million kilometer, og han har bestilt en afløser. Men han skal vente mere end et år, før den nye lastbil er leveret og bygget op til at kunne håndtere bl.a. fyrværkeri, som den gamle kan. (© PRIVATFOTO)

Når vognmand Mogens Pedersen fra Thorsager sætter sig til rette i sin Volvos førerhus, så er der både cd-afspiller og 1,1 million kilometer på tælleren.

Tegn på, at hans lastbil er ti år gammel. I forsommeren 2021 besluttede han derfor, at det var tid til at bestille en erstatning for den gamle Volvo FH12 Globetrot.

Men Mogens Pedersen kan først få sin nye lastbil leveret i sensommeren 2022. For midt i forsyningskrisen efter corona er der lang leveringstid på mange ting - og lastbiler er en af dem.

Han håber at kunne holde sin gamle lastbil godt kørende ind til da, så han kan levere varer med den.

- Men der kommer nok en masse ekstra reparationsudgifter, som jeg ikke ville have haft ellers. Og det er en dyr fornøjelse at køre på værksted med en lastbil. Tre timer kan snildt koste 35.000 kroner, siger Mogens Pedersen.

Problem i hele branchen

Når der er ventetid på lastbiler, der kører varer ud i butikkerne, kan der blive flere tomme hylder og varer, der er svære at få hjem.

For Mogens Pedersen er langt fra alene med sit problem. Lange leveringstider på nye lastbiler er en udfordring i hele transportbranchen, siger direktør Jesper Kronborg fra Dansk Erhverv Transport.

- Vi må sige, at opsvinget efter coronaen har så meget fart på, at transportbehovet er enormt.

- Det er en meget stor udfordring at skaffe både lastbiler og trailere, og der er et halvt til et helt års ventetid. Der er nogle, der har biler i overskud, fordi de ikke kan få chauffører. Så er der andre – og dem er der nok flest af – der ikke kan få biler nok.

Mogens Pedersen må vente mere end et år på sin nye lastbil. Og det giver ekstra leveringstid, at den skal bygges op med mere brandsikring og bremsekraft for at kunne håndtere blandt andet kemiske og sprængfarlige transporter. (© PRIVATFOTO)

Manglen på både lastbiler og chauffører til at køre dem presser godspriserne i vejret.

- Det betyder, at der næsten ikke er den ting, der ikke er leveringstid på. Og der er mangel på kapacitet, så vi må prioritere opgaver, siger Jesper Kronborg.

Samtidig er der mangel på chauffører i hele Europa, og det betyder stigende transportpriser og længere leveringstider på produkter.

Regulær varemangel, som briterne har oplevet, er vi ikke nået til, forsikrer Jesper Kronborg.

- Vi er endnu langt fra engelske tilstande, men det er en stor bekymring for branchen, at der er den mangel på både chauffører og materiel, siger han.

Miljøzoner kræver nye biler

Fra nytår kan situationen blive endnu værre. For så træder skrappere miljøkrav i kraft i større danske byer, og derfor må en række ældre lastbiler ikke længere køre ind i bymidterne.

- Det betyder, at mange transportører har behov for udskiftning af ældre lastbiler, siger Jesper Kronborg.

Det behov er presserende for Mogens Pedersen. Hans lastbil er nemlig specialbygget til at kunne transportere blandt andet sprængfarlige produkter som fyrværkeri.

- Så jeg kan køre fyrværkeri ind til Aarhus midtby og levere til dem, der gerne vil skyde det af. Men den 1. januar kan jeg desværre ikke hente det, der ikke bliver skudt af, og køre det til destruktion. Det må jeg simpelthen ikke.

Forhandlere kan ikke levere hurtigere

Det er svært for lastbilforhandlerne at gøre det meget hurtigere, forklarer salgsdirektør for lastbiler hos Volvo Danmark Marcel Wolff-Matern.

- Vi prøver at skaffe alt, hvad vi kan, men der er begrænset kapacitet. Vi råber på biler, men det gør de også i Holland og Tyskland, siger han.

Selvom forhandlerne lige nu forsøger at få flere biler hjem, så ender det med at blive dyrere for de vognmænd, som er på markedet efter en ny lastbil.

- Hovedsageligt er materialerne steget ekstremt meget. Og når man kan se, at priserne stiger mange procent i løbet af få måneder, så er vi nødt til at tilføje det, siger Marcel Wolff-Matern.

- Når priserne stiger, og leveringstiden på en ny lastbil nærmer sig et år, så begynder vognmændene at kigge efter andre varer på hylderne, og brugtvognsmarkedet er nærmest støvsuget for lastbiler.

Vognmænd skal tænke frem

Når man står og mangler en lastbil her og nu, så kan det være fornuftigt alligevel at væbne sig med tålmodighed, mener Marcel Wolff-Matern.

- Det er så meget sagt, at den kan være forældet, hvis man først kan få sin lastbil om et år. Men i forhold til miljøzoner og hvad der kommer, så skal man tænke i ny teknologi, siger han.

- Så vi har en meget grundig drøftelse med vognmændene, for de skal tænke sig om. Det kan godt være, at den bil, de traditionelt ville købe, vil passe fint de kommende fire-fem år, men lige pludseligt ér den måske forældet.

Men Volvo-direktøren tror på, at der er bedre tider i sigte.

- Fremtiden ser lidt lysere ud. Når man typisk har et års ordrehorisont, så er det svært at overskue på kort sigt, men det ser ud til, at det er begyndt at lysne, siger Marcel Wolff- Matern.

Mogens Pedersen glæder sig bare til at få sin nye lastbil. Og til noget, der trods alt er vigtigere, men ikke så længe undervejs.

- Jeg fik at vide, at jeg skal have et barnebarn, i sommers. Og der er kortere leveringstid end på en ny lastbil.

FacebookTwitter