Virksomheder vil kunne sejle mellem Djursland og Sjælland hver dag: 'Dyrt, at så mange timer går med ingenting'

Mols vil have Molslinjens oprindelige rute i gang igen. Der er blevet for langt til nyt færgeleje i Aarhus.

Borgmestre og erhvervsliv kæmper for at få de daglige afgange tilbage til Ebeltoft. (Foto: Rasmus Bruun Kynde - DR Østjylland)

Det koster arbejdspladser og turisme, at det er blevet alt for besværligt for folk fra Djursland og det nordøstlige Jylland at komme til Sjælland.

Det mener borgmestre og erhvervsvirksomheder på Djursland.

For færgerederiet Molslinjen sejler kun fra Mols om sommeren. Og kun hvis man skal afsted i weekenden.

Molslinjens afgange fra Aarhus er netop flyttet til et nyt færgeleje i Sydhavnen, og det betyder, at det tager længere tid at nå fra Djursland og det nordlige Jylland til færgedækket.

For Søren Ibsen fra firmaet Aktiv Sport i Knebel på Mols tog det 25 minutter at køre til færgen, dengang den gik fra Ebeltoft. Til det tidligere færgeleje i Aarhus tog det tre kvarter, og nu tager det 70 minutter at komme fra kontoret i Knebel til Molslinjens nye færgeleje i Aarhus Sydhavn.

Søren Ibsen og hans ansatte er faste ugentlige færgependlere, når de skal besøge kunder på Sjælland, og den forlængede rejsetid kan mærkes på det lille firmas økonomi.

- Vi har rigtig meget arbejde på Sjælland og i Københavnsområdet, og i et firmaregnskab er det selvfølgelig dyrt, at der på årsbasis er så mange timer, der går med ingenting.

Dyrt at give løn for ventetid

Tømrerfirmaet Shopfitters i Trustrup ved Grenaa sender også ofte sine ti varevogne til Sjælland for at indrette butikslokaler. Og det er sjældent, at Shopfitters’ vogne vælger at tage færgen fra Sydhavnen i Aarhus, fortæller indehaver Michael Jacobsen.

- Rent tidsmæssigt har vi ikke noget at spare. Hvis vi kan køre direkte ombord, tager det cirka den samme tid som at køre. Men fordi vi skal ind igennem Aarhus, tager det alt for lang tid, hvis vi rammer myldretiderne. Det er også dyrere for os, for folkene skal selvfølgelig have løn for at sidde i trafikken og vente, siger han.

Michael Jacobsen sender mange medarbejdere til Sjælland for at indrette butikslokaler. Han håber på, at der kommer daglige færgeafgang fra nærliggende Ebeltoft. Molslinjens afgange i Aarhus tager nu lige så lang tid som at køre hele vejen. (Foto: Rasmus Bruun Kynde - DR Østjylland)

Både borgmester Jan Petersen (S) fra Norddjurs Kommune og borgmester i Syddjurs Kommune Ole Bollesen (S) mener, at en bedre færgeforbindelse fra Ebeltoft er afgørende for den landsdel, Molslinjen er opkaldt efter.

- Ebeltoft-Odden var en gigantisk succes i mange år, hvor der blev sejlet med hundredtusindvis af biler, siger Ole Bollesen.

Nu sejler Molslinjen altså kun i weekenden i sommerhalvåret til og fra Ebeltoft. Og med færgens nye Aarhus-placering drømmer erhvervsforeningen Business Djursland også om daglige færgeafgange til og fra Ebeltoft.

- Djursland og Nordøstjylland – helt oppe fra Skagen – har brug for, at vi har i hvert fald én daglig returafgang fra Ebeltoft, siger formand Ole Sørensen.

Erhvervsliv vil have færge tilbage

Derfor allierer sammenslutningen af knap 400 virksomheder på Djursland sig nu med nordjyderne i kampen for at få de daglige afgange tilbage til Ebeltoft.

Den alliance kan Søren Ibsen fra Aktiv Sport godt forstå. - En del af de færgekunder, der kommer nordfra på E45 i dag, tænker: Skal jeg blive på motorvejen og fortsætte videre mod Sjælland, eller tør jeg satse på at køre ind i trafikhelvede i Aarhus? Dem kunne de 100 procent sikkert kunne samle op i Ebeltoft, siger han.

Molslinjen sejler mellem Ebeltoft og Sjælland fra torsdag til søndag fra påske til efterårsferien. Og det er alt for lidt, mener borgmester Ole Bollesen.

- Hvis Molslinjen var interesseret, så kunne de sagtens gøre det og få en rentabel forretning ud af det. Det er min påstand, for der er en langt større målgruppe, som kunne komme hurtigere til København. Men man har ikke afsøgt muligheden, siger han.

Rederi: For få kunder

Men rederiet har skåret ned i sejladsen til Ebeltoft, fordi der ikke er kunder nok til at sejle hver dag hele året, siger Molslinjens pr- og kommunikationschef.

- Vi sejler på et erfaringsgrundlag om, at der i yderpunkterne, på for eksempel en hverdagsmorgen i februar, bare ikke er basis for at sejle til og fra Ebeltoft, siger Jesper Maack.

Indtil 2013 sejlede Molslinjen med daglige afgange fra Ebeltoft. Nu står færgelejet tomt det meste af året. (Foto: Rasmus Bruun Kynde - DR Østjylland)

Molslinjen vil udvide sommerafgangene med også en torsdagsfærge fra næste forår, og Jesper Maack ser det som en mulighed for at undersøge, om der er kunder til flere afgange.

- Det afventer vi med spænding. Om vi har set rigtigt i markedet, og om vi rent faktisk har nogen at sejle med om torsdagen. Så vi prøver det i praksis, siger han.

Opbakning fra Christiansborg

Kommunalpolitikerne på Djursland får opbakningChristiansborg til at presse på for en regelmæssig færgerute.

Leif Lahn er gruppeformand for Socialdemokratiet og valgt på Djursland, og han mener, at regelmæssige afgange på ruten kunne tiltrække mange kunder.

- Jeg bor på Djursland, og har sejlet med ruten, da den var på sit højeste og havde rigtig mange passagerer. Og så kender jeg trafikken omkring Sydhavnen i Aarhus, hvor jeg har været havnearbejder i mange år, så jeg ved hvor præcist hvor lang tid, det tager at komme derud.

Hans Kristian Skibby, transportordfører for Dansk Folkeparti, mener også, at det er en fejl kun at sejle, når der er masser af sommerturister.

- Vi skal sikre, at færgebetjeningen ikke kun er der for de turister, der kommer om sommeren. Den skal også omfatte beboere og erhvervsliv i området. Og så skal vi selvfølgelig gøre skuldersæsonerne endnu bedre for eksempel for sommerhusudlejning på Djursland, siger Hans Kristian Skibby.

Men Molslinjen afviser, at det kan hænge økonomisk sammen.

- Vi er en forretning, der sejler på helt kommercielle vilkår, og vi skal have forretningen til at hænge sammen. Ellers sejler vi simpelthen med underskud, siger Jesper Maack.

Kunder skræmt væk

Leif Lahn mener til gengæld, at underskuddet skyldes, at fartplanen har skræmt mange kunder væk.

- Det er klart, at hvis man skærer en rute ned, så den kun sejler en gang imellem, så bliver den så ufleksibel, at alle kigger andre veje, siger Leif Lahn.

Hans Kristian Skibby vil ikke anfægte, at virksomheden selv bestemmer, hvordan de vil sejle deres færger.

- Men der skal være en trafikal ligestilling mellem dem, der kører i biler over Storebæltsforbindelsen, og de færger, der betjener de samme områder. Så vil jeg gerne se på den konkurrenceaftale, der er om at understøtte de færger, der også forbinder Jylland og Sjælland.

Leif Lahn er klar til at se på alternativer til, at det er Molslinjens færger, der skal sejle på ruten fra Ebeltoft.

- Molslinjen skal bare melde ud, om de helst vil ligge i Aarhus. Det er fair nok. Så må vi se på, om der er andre rederier, der synes, at det kunne være en forretning at sejle på ruten. Hvis Molslinjen ikke vil, så lad os se, om der er andre, der har lyst.

Borgmestrene på Djursland er faktisk i gang med at undersøge, om der er andre rederier, der vil prøve lykken i Ebeltoft.

- Der er et enkelt rederi, der kunne være interesseret. Det vil de afklare i løbet af foråret, siger Ole Bollesen.OPDATERET 26/11/2020 11:56: Navn på firma rettet. Et citat blev tilskrevet den forkerte person i en tidligere udgave, og er nu rettet.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter