Zander har autisme og går i klasse med 12 børn uden diagnose: 'En kæmpe forandring'

I skoleforløbet Nest går fem elever med autisme sammen med 12 elever uden diagnose med stor succes, viser evaluering.

Zander er en af de elever, som har autisme. Han er glad for klassen og har læst at være mere fleksibel, når der kommer forandringer i hverdagen. (Foto: TV Avisen © dr)

Autisme-diagnose eller ej, så trives eleverne i det særlige skoleprogram Nest på Katrinebjergskolen i Aarhus.

Det viser en evaluering af projektet, der nu har kørt i tre år.

I Nest-klasserne går fire elever med autisme sammen med 12 elever uden diagnose, og i klassen er der fokus på ro og en meget struktureret tilgang til skoledagen. Det særlige er, at alle børn undervises ud fra de autistiske børns behov.

Zander Kofoed Pedersen fra 3.B er en af de elever, der har autisme, og han er glad for klassen.

- Der er mange venner, og hvis man har brug for hjælp, så kan man spørge dem, siger han.

Nest-programmet er udviklet på New York University og tilpasset til dansk skolekultur og pædagogik i et samarbejde mellem Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning Aarhus, Katrinebjergskolen og New York University.

Det er første gang, at skoleprogrammet testes af uden for USA. Forsøget i Aarhus er det første af sin slags i Danmark, og man har derfor fulgt børnene tæt.

Oplev, hvordan klassen bliver undervist, og hør Rasmus fortælle, hvorfor han er glad for klassen, selv om han ikke har en autisme-diagnose:

Zander kan ikke tænke sig at gå på en anden skole end Katrinebjergskolen, hvor han er tryg.

- Jeg vil gerne blive her, fordi ellers kommer det hele til at være anderledes. Kantinen, fagene, skolen, mine venner, rummene. Jeg kommer ikke til at være vant til det.

Zander er en dreng, der har brug for faste rammer, fortæller mor Elise Marie Pedersen Dahlstrøm. Hun synes, at Nest-klassen har været det helt rette for Zander.

- Han er så glad for at gå i skole, og det har han i øvrigt altid været. Fra han startede i 0. klasse, har det aldrig været sådan, at han ikke ville i skole eller har været ked af at være her, så det har været en succes, siger hun.

Gammeldags værdier

En skolehverdag med ro, regelmæssighed og struktur er nemlig god for alle børn og ikke kun børn, der har en autisme-diagnose.

Det viser en ny evaluering af Nest på Katrinebjergskolen, hvor alle elever i dén grad trives med at blive undervist efter specialpædagogiske principper.

Lene Tanggaard er professor i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet, og hun har været med til at evaluere projektet.

- Det, der virker i Nest, er en lille smule gammeldags. Det er tydelige voksne, anerkendelse og en stor portion kærlighed i virkeligheden, som også skaber forudsætningerne for trivsel, og dermed at børnene lærer mest muligt.

Bedre til at være fleksibel

Selv om Nest-klassens principper netop handler om at gøre hverdagen forudsigelig og køre efter en bestemt plan, så synes Elise Marie Pedersen Dahlstrøm, at hendes søn efter tre år i klassen er blevet bedre til at være fleksibel.

- Han har haft en tendens til at være lidt ængstelig og have brug for virkelig meget forberedelse, og det oplever jeg slet ikke, at han har i samme grad længere. Vi kan også afvige derhjemme fra noget, vi har planlagt, uden at det har de store konsekvenser og det samme på skolen. Han formår at være fleksibel, og det er en kæmpe forandring.

Hvis Zander ikke gik i Nest-klassen, skulle han have gået i en specialklasse. Hans mor oplever det som en fordel for Zander, at han nu går i en klasse med både udfordrede og mindre udfordrede elever.

- Han har begge dele at spejle sig i, og det har de andre børn også. De kan kigge på Zander og se, at han også har noget at byde ind med. Det er gensidighed, som man måske ikke har i samme grad i en specialklasse.

Resultaterne af evalueringen af Nest er i dag emnet på en konference på Aarhus Rådhus, hvor det blandt andet skal diskuteres, om systemet kan udbredes.

59 kommuner har allerede besøgt Aarhus Kommune for at søge inspiration fra det unikke skoleprogram.

Eleverne i Nest-klasserne

  • Nest-klasserne er sammensat af distriktsskolebørn og børn med autisme.

  • Alle børn har bopæl i Aarhus Kommune.

  • Børnene med autisme er vurderet til at være normalt begavede. De har udfordringer inden for tre områder: socialt samspil, forestillingsevne og kommunikation.

  • Nest tager højde for børnenes udfordringer gennem hele skoledagen. Det gælder både i undervisningen og i SFO.

  • Det er PPR Aarhus Kommune, som vurderer og visiterer børn med autisme til Nest-klasserne.

  • Kilde: Aarhus Kommune

Facebook
Twitter