14 busruter på Sjælland bliver nedlagt eller beskåret: Nu vil kommunerne tage over

Regionsrådet i Region Sjælland vedtog i går en spareplan på 16,7 millioner kroner, der vil koste flere busruter livet.

Busruten 630R mellem Næstved og Faxe Syd er en af de busruter, der skal afkortes ifølge regionsrådets nye besparelser. Andre ruter bliver nedlagt. (Foto: Cicilie Wincentz Jensen © dr)

Regionsrådet vedtog i aftes en spareplan, der rammer 14 regionale busruter på Sjælland.

Det er slået fast, efter at regionsrådet i går vedtog en spareplan på 16,7 millioner kroner.

Besparelserne er en konsekvens af, at Region Sjælland mistede 112 millioner kroner på budgettet i forbindelse med erhvervsfremmereformen. Et beløb, der langt oversteg de 72 millioner kroner, som regionen hidtil har brugt på erhvervs- og turistfremme.

Derfor var besparelser på den kollektive trafik ikke til at undgå, forklarer Dansk Folkepartis Peter Jacobsen, der er formand for Regionsrådets Udvalg for trafik, infrastruktur og miljø i en pressemeddelelse.

Nu er det således op til de enkelte kommuner at tage stilling til, om de vil drive de nedlagte busruter videre.

Kommune overtager busrute

Vælger kommunerne selv at holde liv i ruterne, er der en håndsrækning fra Region Sjælland i form af et halvt år ekstra drift betalt af regionen - et tilbud, som blandt andet Slagelses socialdemokratiske borgmester, John Dyrby, gerne vil tage imod på rute 460 fra Korsør til Stigsnæs - via Skælskør.

Slagelse Kommune ønsker, at busruten bevares, blandt andet fordi den bruges til at transportere børn til områdets skoler.

- Og så er den også en af de førende ruter til nogle af vores store arbejdspladser fra Korsør til Skælskør, og der har passagererne ikke mulighed for at komme derned på andre måder. Derfor er ruten vigtig, lyder det fra John Dyrby.

Derfor er der håb for skolebørnene og de mere end 140.000 andre passagerer, der hvert år benytter ruten for at handle og tage til og fra job.

Rute 460 mellem Korsør i Stigsnæs er en rute, der har stor betydning for Winnie Thorsøe Madsen fra Korsør.

- Min søn anvender den ene bus, der skal nedlægges, på vej til og fra skole hver dag. Det har han gjort i mange år, så det vil han blive berørt af. Jeg har heller ikke mulighed for at køre ham til og fra skole hver dag, lyder det fra Winnie Thorsøe Madsen.

Derfor er hun også tilfreds med kommunes opbakning til at holde ruten kørende.

- Det er rigtigt dejligt, at vi har en kommune, som tager ansvaret for, at vores børn kan komme til de uddannelsesinstitutioner, som de nu går på. Det vil give en ro, så man ikke skal gå og bekymre sig fremadrettet. Derudover bor vi jo i udkantsdanmark, og det bliver ikke bedre, hvis man ikke kan komme frem med offentligt transport, siger hun.

Indstillet på at finde midlerne

Slagelse Kommune arbejder nu på at overtage den omtalte rute fra den 1. januar 2020 og skal snart til at gå i forhandling med Region Sjælland.

- Vi ser gerne ruten videreført, og hvis vi skal selv gøre det, så er vi nødt til at indstille os på at finde midlerne til det, lyder det fra borgmester John Dyrby.

Andre busser, der rammes af spareplanerne, er blandt andet busser til og fra Odsherred, Svinninge, Vordingborg og Næstved.

Derudover har Roskilde, Lejre og Greve kommuner tidligere til Sjællandske sagt ja til at finansiere, at natbusserne i området kan fortsætte.