Badedyr og giraffodring: Naboattraktioner hitter med fælles markedsføring

Samarbejde mellem forskellige attraktioner lokker flere turister til at overnatte i regionerne.

En mindre køretur mellem turistattraktionerne og en fælles markedsføring lokker turisterne til at blive længere i området. (Foto: pressefoto © Legoland/Bon-Bon Land/EFFEKT)

RETTELSE: Grafikken er rettet til årstallene 2014 og 2018.

Når du taster Camp Adventure ind på gps'en, lander du kun otte kilometer fra den næste store attraktion, BonBon-Land, på Sydsjælland. Det samme er tilfældet med Djurs Sommerland og Kattegatcenteret på Djursland, der ligger 25 kilometer fra hinanden.

Naboskabet giver pote hos de lokale turistattraktioner, som oplever en stigning i antallet af overnattende gæster.

Markedsføring af sig selv alene er fortid

Knuthenborg Safaripark ved Maribo på Lolland har Lalandia i Rødby som nabo, og effekten i at bruge hinanden som samarbejdspartnere er stor, mener direktør Christoffer Knuth.

- Det med kun at markedsføre sig selv var noget, man gjorde tidligere. I dag giver det en kæmpe styrke at kunne linke til nogle andre, fortæller han.

For det er vigtigt at fortælle om områdets muligheder, hvis man skal holde på turisterne i længere tid, lyder det fra direktøren.

- Vi tydeliggør, at der er en masse andre fede oplevelser hernede. Du kan ikke bare sige, "her er jeg, og jeg er alene," for gæsterne vil jo gerne lave noget dagen efter, når de har været hos os, siger Christoffer Knuth.

VisitSydsjælland-Møn har de seneste år inviteret attraktionerne på besøg hos hinanden. Tanken er at give turistattraktionerne et bedre udgangspunkt for at anbefale gæsterne oplevelser i området, siger direktøren i VisitSydsjælland-Møn, Martin Bender.

- Lige nu har vi skovtårnet (Camp Adventure, red.), som lige er åbnet, og hvor publikum strømmer til. Der er det vigtigt, at det ikke bliver den form for turisme, som vi kender fra gamle dage, hvor folk besøger attraktionen og forsvinder igen, men at de får blik for, at der er mange andre spændende ting i området, fortæller han.

Kommunikationschef i VisitDenmark Anders Rosbo fremhæver også Legoland som et godt eksempel på en turistattraktion, der samarbejder med andre oplevelsessteder i lokalområdet.

- Legoland har lavet et loyalitetskort, hvor de samarbejder med 11 omkringliggende kommuner. Her ser vi også, at man får turisterne rundt til de andre attraktioner i andre kommuner. Det er en god kommerciel idé, siger han.

Flere attraktioner vil tiltrække flere overnattende turister

Hvis turisterne skal få lyst til at blive og overnatte et bestemt sted, skal de ikke kede sig. Der skal således være en turistattraktion for enhver smag, fortæller professor i samfundsgeografi på Roskilde Universitet Jørgen Ole Bærenholt:

- Der skal være noget ved at opleve stedet og landskabet, og hvis man kan få en blanding af de forskellige attraktioner frem i den samlede markedsføring, tror jeg, at man vil tilrække turister, som vil blive det samme sted i flere dage.

Hos VisitDenmark mærker de også effekten af flere turistattraktioner.

Deres seneste opgørelse over overnatninger på vandrerhjem, hoteller og campingpladser i 2018 var på 4,6 millioner overnatninger i Region Sjælland. Det er over 300.000 overnatninger mere end i 2014.

- Danmark får mere og mere at byde på - både i og uden for de store byer, lyder det fra kommunikationschefen i VisitDenmark, Anders Rosbo.

Og selv om rejselysten er stigende blandt de udenlandske turister, som kan nyde fordele af billige flybilletter, så er det også danskerne selv, som besøger de mange turistattraktioner.

- Danmark er blevet forelsket i Danmark. Danskerne har flere kortere ferier, og vi ser dem benytte deres fridage til at holde ferie i Danmark. Der er også rigtig mange danskere, som begynder at leje feriehuse igen, siger Anders Rosbo.

Facebook
Twitter