Beboere, håndværkere og erhvervsliv er frustrerede over usikkerhed omkring ny bro

Storstrømsbroen er livsnerven for både beboere og erhvervsliv, som endnu engang må se til, at der er problemer med den ny bro.

Usikkerheden omkring byggeriet af den ny Storstrømsbro påvirker et hav af mennesker. (Foto: Vejdirektoratet © Vejdirektoratet)

Sager om korruption og bestikkelse hos to af de tre italienske byggefirmaer, der skal bygge den ny Storstrømsbro, har endnu engang udskudt, at byggeriet sættes i gang.

Og det skaber frustration hos alle de mennesker, der på den ene eller anden måde venter på den længe ønskede bro.

Ikke mindst de 150 beboere på Masnedø, der er dybt afhængige af broen.

Storstrømsbroen

Den nye Storstrømsbro stod til at skulle bygges af et italiensk konsortium, men planerne blev sat i bero, fordi to af de tre selskaber i konsortiet står anklaget for korruption.

Se Tema

- Den er ekstrem vigtig for livet her på Masnedø, siger Maria Larsen.

Broen er det helt store samtaleemne blandt kollegerne.

- Bekymringen er HVORNÅR den kommer? Ikke om den kommer. Men vi er optimistiske. Den skal komme. Den er livsnerven herude på øen, og jeg er smadder afhængig af den.

Men også erhvervslivet er afhængig af byggeriet. Masnedø har nemlig vundet en del af anlægsarbejdet.

Det betyder arbejdspladser, vækst og bosætning i området.

Frygter arbejdet går til Polen

Skulle et nyt konsortium komme på tale, kan det få store konsekvenser, siger Susanne Kruse Sørensen, som er direktør hos Vordingborg Erhverv.

For så kan byggeriet i princippet gå til polske entreprenører.

- Det er meget, meget, meget uheldigt, hvis det kommer til at ske. Det er vores forhåbning, at det kommer til at ske på Masnedø, så vi får den erhvervsudvikling og vækst i job, som vi ønsker, forventer og har udsigt til. I værste fald får vi ikke andel i den vækst, siger hun.

Især usikkerheden tærer, fortæller direktøren.

- Jeg synes, at det er ærgerligt, at der bliver ved med at være den her usikkerhed, og jeg håber det hele snart bliver afklaret. Vi kan jo ikke vide om et nyt konsortium vælger at producere lokalt i Danmark og på Masnedø. Så det er helt klart en bekymring.

Håndværker afventer om han skal ansætte flere folk

Og mens kontrakten på Storstrømsbroen foreløbig er udsat i to uger med risiko for, at byggeriet af Storstrømsbroen igen bliver forhalet, så sidder en stribe lokale håndværkere og virksomheder på spring for at byde ind på opgaver i forbindelse med byggeriet.

En af dem er elektriker-firmaet Ole Stage i Vordingborg med 32 ansatte.

Han ser især frem til de opgaver, der kan komme, hvis der etableres en betonfabrik på Masnedø.

- Det betyder, at vi skal ansætte flere folk.

Og selvom der lige nu er rigeligt at lave andre steder, håber han, at der snart kommer gang i byggeriet.

- Vi skal se at få det i gang. Og det er heller ikke spændende at køre over den gamle Storstrømsbro mere – den kan snart ikke hænge sammen.

Så lige nu afventer han og håber at få en lille bid af et spændende og prestigefyldt arbejde, men.

- Vi kan ikke begynde at gøre noget, før vi har fået arbejdet i hus, siger han.

Borgmester: Er der flere lig i skabet?

Imens sidder der for hver ende af den gamle Storstrømsbro to borgmestre og ærgrer sig over situationen.

En af dem er Guldborgsunds borgmester, John Brædder, fra Guldborgsundlisten.

- Jeg tænker: Hvor længe kan der blive ved med at vælte lig ud af skabet i den her sag? Men jeg konstaterer også, at Kammeradvokaten siger, at der for nuværende ikke er grundlag for at stoppe processen.

Også Vordingborgs socialdemokratiske borgmester Michael Smed ærgrer sig over den nye forsinkelse.

Men ligesom sin kollega syd for Strømmen vælger han at kigge fremad.

- Jeg synes, at det vigtige nu er, at vi får afklaret, om de entreprenører, vi har fået, kan bygge broen, så vi kan komme i gang.

Ifølge planerne skal en ny Storstrømsbro stå klar i 2024.

Det er uvist, om det får udsættende konsekvenser, at underskrivelsen af kontrakten foreløbig er udsat med to uger.

Ny Storstrømsbro

  • Broen skal gå mellem Sjælland og Falster via Masnedø
  • Broen bliver cirka 4 kilometer lang, cirka 24 meter bred og får en gennemsejlingshøjde på 26 meter
  • Prisen for den nye bro lander på cirka 4,2 milliarder kroner
  • EU giver 112 millioner kroner i støtte til projektet

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på sjaelland@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.