Bedre asfalt skal spare bilejere flere hundrede millioner kroner

Et nyt forskningsprojekt fra Roskilde Universitet skal spare bilejerne for adskillige millioner kroner, miljøet for CO2-udledning og sænke vejstøj.

En ny type asfalt vil både gavne miljøet, bilisternes pengepunge og sænke vejstøjen. (Foto: Mikkel Skovsgaard © DR)

Roskilde Universitet er gået i gang med et nyt forskningsprojekt, der skal finde frem til nye og bedre typer asfalt, der vil mindske den såkaldte rullemodstand, der er modstanden mellem dæk og vej.

Selv med en lille reduktion af rullemodstanden vil bilejerne kunne spare adskillige hundrede millioner kroner, siger projektleder på forskningsprojektet, professor Jeppe Dyre fra Roskilde Universitet

- Cirka en tredjedel af brændstofforbruget går til at overvinde rullemodstanden. En bil, der normalt kører 21 kilometer på literen, vil godt kunne køre 22 kilometer på literen med et bedre underlag, siger han.

Ud over at spare bilisterne penge, vil en ny og bedre vejbelægning også kunne spare miljøet for CO2-udledning og begrænse vejstøjen, forklarer Jeppe Dyre.

- Vejstøjen har egentlig ikke været et hovedfokus. Men det er en heldig bigevinst ved at reducere rullemodstanden, siger han.

Men der er dog stadig et stykke tid til, at en ny type asfalt vil kunne beklæde de danske veje.

Når først den optimale belægning er udviklet og undersøgt til bunds, vil det tage yderligere 15 år at belægge vejene, anslår Jeppe Dyre.

Ud over Roskilde Universitet står blandt andre Danmarks Tekniske Universitet og Vejdirektoratet bag forskningsprojektet.

Facebook
Twitter