Bus- og togbesparelser kan få Magnus til at droppe den kollektive trafik

Magnus Hansen overvejer i stedet at købe en bil, der får hverdagen til at hænge sammen.

Reducering af Tølløse-banen er ét af de forslag, som er i spil, når Region Sjælland skal spare på den kollektive trafik. (Foto: Holger Rasmussen © DR)

Region Sjælland skal spare omkring 20 millioner kroner på den kollektive trafik over de kommende år. Tirsdag er man kommet tættere på, hvilke ruter, man vil spare på.

Det er man, da region Sjælland offentliggjorde et nyt, administrativt forslag til besparelser for den kollektive trafik. Her foreslår man blandt andet, at betjeningen på Tølløse-banen reduceres til timedrift, og at halvtimes-driften dermed ophører i myldretiden.

Den ændring får stor betydning for Magnus Hansen, der bor i Ruds Vedby med sin kone og to børn, og som arbejder i København.

- Det betyder, at jeg kommer til at vente meget længere i Tølløse og i Slagelse, når jeg er på vej frem og tilbage fra arbejde. Allerede nu venter jeg i 20 minutter, og hvis der pludselig kommer til at gå en hel time i stedet for en halv mellem togene, vil min ventetid blive betydelig længere, siger Magnus Hansen.

De potentielle besparelser vil give ham op til halvanden times ventetid hver dag.

- Når man lægger ventetiden sammen fra om morgenen og om aftenen, bruger jeg en god arbejdsdag i læskuret hver uge på Slagelse eller Tølløse station, lyder det Magnus Hansen.

Overvejer at købe en bil

Forslaget til besparelser fortæller også, at betjeningen på busrute 490 mellem Ruds Vedby og Svinninge reduceres, så der ikke er nogen betjening om aftenen og i weekenden.

Det vil også få konsekvenser for Magnus Hansen.

- Når jeg bruger rute 490, er det om aftenen eller i weekenden. Det er, når jeg skal mod Jyderup for at besøge venner og familie. Det gør jeg jo gerne de dage, hvor jeg ikke arbejder. Og det vil jeg så heller ikke længere kunne.

Hvis busruten bliver nedlagt, og driften for Tølløsebanen ændres til at køre én gang i timen, overvejer han at droppe den kollektive trafik og i stedet købe sig en bil.

- Ellers bliver ventetiden for lang, siger han.

Magnus Hansen tror også, at besparelserne på den kollektive trafik vil få betydning for tilflytningen til Ruds Vedby.

- Jeg tror, at folk vil tænke to gange, hvis de overvejer at flytte til Ruds Vedby. Hvis jeg skulle flytte hertil nu, ville jeg genoverveje det, hvis der kom besparelser på den kollektive trafik, siger han til DR Sjælland.

Besparelserne kommer udefra

Peter Jacobsen fra Dansk Folkeparti og formanden for udvalget for trafik, infrastruktur og miljø i Region Sjælland kan endnu ikke sige med sikkerhed, hvilke busruter der skal reduceres.

Formanden mener, at det er meget uheldigt, at regionen skal igennem besparelserne. Dog understreger han, at der er tale om besparelser, som er pålagt regionen udefra.

- Vi er nødt til at sige, at det er besparelser, vi har fået udefra i forlængelse med, at vi mister 122 millioner kroner inden for regional udvikling, og det er her, vi må bruge penge på busser, siger Peter Jacobsen.

Han fortæller også, at regionen ikke ville spare på busruterne, hvis økonomien var den samme som tidligere.

- Hvis vi havde den samme økonomi til næste år, som vi havde i år, ville vi fortsat køre med alle ruterne på uændret niveau.

Peter Jacobsen forventer, at udvalget har det endelige tiltag på besparelserne klar den 9. oktober, hvorefter de vil gå videre med det under regionsrådsmødet den 5. november.

Facebook
Twitter