Busruter risikerer at lukke: Claus er blind og har brug for bussen

Det kan ramme den kollektive bus- og togdrift, at regionerne skal spare penge.

Claus Giasson Jensen er blind og dybt afhængig af busserne. (Foto: Anne-Marie Dynes Møller © dr)

Bussen er for mange borgere livsnerven, der får dagligdagen til at hænge sammen - især for dem, der bor i en landsby.

Men regionerne skal spare penge, og det kan gå ud over den kollektive trafik.

I Region Sjælland er der i følge Jyllands-Posten udsigt til et hul i budgettet på 245 millioner kroner næste år, hvis man blot lader udgifterne fortsætte uændret.

- Jeg er meget nervøs for den kollektive trafiks fremtid, siger regionsrådsformand i Region Sjælland Heino Knudsen (S) og uddyber:

- Jeg er bange for, at regeringen ikke er opmærksom på, at vi i Region Sjælland bruger en stor del af de regionale udviklingsmidler på offentlig trafik. Når regeringen vil fjerne de midler fra regionerne, så rammer de os så hårdt, at vi bliver nødt til at skære på den offentlige trafik.

Umuligt at bo på landet uden busser

Politikerne havde ellers fredet den kollektive trafik. Det var da også en af anbefalingerne fra Udvalget for Levedygtige Landsbyer i april.

Derfor bekymrer det formand Jens Kristian Møller fra Sorø på Midtsjælland, at der nu er udsigt til, at der skal skæres i den offentlige transport:

- Det gør det for mange umuligt at bo der, hvis man skal passe fritidsaktiviteter, job og skole, siger han.

I værste fald kan det betyde, at flere landsbyer vil uddø, frygter formanden:

- Færre busser og dårlig offentlig transport betyder ultimativt, at der er færre, der har lyst til at bo der. Det betyder også, at affolkningen fortsætter med yderligere kraft.

Mindre fleksibilitet, hvis der er færre busser

Ved stoppestedet for bus 736 i Stubbekøbing står Claus Giasson Jensen flere gange om ugen. Han er blind og arbejder i Nykøbing Falster godt 20 kilometer væk.

- Som blind er jeg utroligt afhængig af at kunne tage bussen og bruger den i hvert fald fire-fem gange i løbet af en uge både frem og tilbage. Hvis der bliver færre afgange i forhold til at komme på arbejde, så vil jeg være mindre fleksibel i forhold til min arbejdsgiver, siger han.

Claus Giasson Jensen vil eksempelvis ikke kunne snuppe en halv eller en hel times overarbejde, hvis han kun har ganske få afgange at vælge imellem:

- Ellers er der måske to eller tre timer til næste afgang. Så det vil have stor betydning for mig, hvis det bliver forringet, forklarer han.

Finansminister undrer sig over nedskæringer

Ifølge Danske Regioner stiger udgifterne til busdriften, mens statens bloktilskud falder.

Finansminister Kristian Jensen (V) siger i den forbindelse til Jyllands-Posten, at han undrer sig over, at Danske Regioner bruger besparelseskrav fra regeringen til at begrunde så store nedskæringer.

Finansministeren mener ikke, at besparelserne kan begrunde lukning af busruter.