Rastepladser får flere parkeringspladser - men ikke nok, mener lastbilchauffører

Der bliver etableret 175 nye parkeringspladser på landets rastepladser i løbet af 2022. Men det er slet ikke nok, lyder det fra Danske Vognmænd.

Der er mangel på parkeringspladser på landets rastepladser, selvom Vejdirektoratet i løbet af året etablerer 175 nye parkeringpladser på rastepladserne, mener chaufførerne. (Foto: Anders Kofod-Jensen © (c) DR)

Når lastbilchaufførerne skal ind og have et hvil, bliver det i fremtiden lettere for dem at finde en parkeringsplads på en af landets rastepladser.

I løbet af 2022 vil der nemlig komme 175 nye parkeringspladser på rastepladserne.

Det glæder Ove Holm, som er underdirektør hos Danske Vognmænd, for det er vigtigt, at chaufførerne kan overholde deres hviletid.

- Det vigtigste for chaufførerne er, at de kan holde ind og få sig en pause, siger han.

Men selvom Ove Holm er tilfreds med, at der endelig kommer flere parkeringspladser, ærgrer han sig over antallet. Han mener nemlig slet ikke, at 175 nye parkeringspladser er nok.

- I den plan, som Vejdirektoratet selv lagde frem for nogle år siden, var vi oppe og tale om næsten 500 pladser i Danmark. Det her er under halvdelen, så vi er slet ikke i mål, og trafikken vokser jo hele tiden, siger han.

Tom Hansen, der er selvstændig chauffør, mener heller ikke, at det er nok med 175 ekstra parkeringspladser. (Foto: Anders Kofod-Jensen © (c) DR)

Heller ikke Tom Hansen, der er selvstændig lastbilchauffør, mener, at de 175 nye pladser rækker til de mange chauffører på landets veje.

- Det er da et skridt i den rigtige retning, og uden at virke utaknemmelig er jeg bare nødt til at sige, det er slet ikke nok. Problemet er meget større, siger han.

Manglen på pladser kan have store konsekvenser. For med trætte lastbilchauffører på vejene er det ikke kun dem selv, det kan være farligt for, lyder det fra Tom Hansen.

- De værste konsekvenser er jo, at man bliver træt og uopmærksom i trafikken, og så er det jo, at der kan ske nogle grimme ulykker, og det skal vi ikke have noget af, siger han.

Pladserne er velvalgte

Tom Hansen er fra Kalundborg og benytter sig ofte af rastepladserne ved Tuelsø og Tappernøje på Sjælland, der får henholdsvis 12 og 13 nye parkeringspladser, og det er vigtigt, at netop de to steder får ekstra pladser, mener Ove Holm fra Danske Vognmænd.

- Pladserne er udvalgt fornuftigt, så vi får afhjulpet nogle af de værste pladsproblemer, hvor man i dag ikke kan komme ind uden at risikere at skulle holde ulovligt eller bliver nødt til at overskride sin køre- hviletid for at køre videre og prøve at finde en anden plads, siger han.

Men hos Vejdirektoratet lyder det, at man i år etablerer de pladser, man har fået budget til fra politisk side.

- Vi har løbende haft lavet nogle tællinger af behovet for lastbilparkeringer i hele landet og det er de her steder, vi har fået mulighed for at udvide, siger Gertrud Knudsen, som er områdechef i Vejdirektoratet.

Hun er klar over, at behovet for mere kapacitet for lastbilchaufførerne er stort, men 175 pladser er det, de har fået bevilling til.

- Vejdirektoratet anlægger det, vi får økonomisk og politisk bevilling til, og det er det her antal, vi har fået bevilling til, siger Gertrud Knudsen.

Ifølge Lennart Damsbo-Andersen (S), der er medlem af Folketingets Transportudvalg, er der ikke umiddelbart udsigt til flere parkeringspladser på rastepladserne lige nu.

- De 175 pladser er vores vurdering er nok til at opfylde de krav, der er til at overholde køre- hviletiden på 25 timer. Har de behov for længere hvil, så mener vi, det er vognmændenes ansvar at sikre det, siger han.

Parkeringspladserne er finanseret af 50 millioner kroner fra Infrastruktur 2035-planen fra Transportministeriet samt en udmøntning af Land- og Bypuljen på 14 millioner kroner.