Din danske cykel kommer fra Fjernøsten

Størstedelen af danske cykler bliver fremstillet i Asien eller Østeuropa. Men nu trækker en dansk racercykelproducent produktionen hjem til Danmark.

Vi betaler gerne 20.000 kr. for en cykel, så nu vil Leif Nielsen starte produktion i Danmark.

På trods af, at danskerne bruger stadig flere penge på cykler, er den danske cykelproduktion nærmest punkteret.

Tal fra brancheorganisationen Danske Cykelhandlere viser et drastisk fald i dansk cykelproduktion, og de mærker, vi betegner som danske, bliver stort set alle fremstillet i Østen eller Østeuropa.

Det fortæller direktør i Danske Cykelhandlere Thomas Johnsen.

- Det svarer lidt til danske mærkevarer som Kähler, Holmegaard og Royal Copenhagen, som alle har udflaget produktionen, men opretholdt hovedsædet i Danmark, siger Thomas Johnsen.

- Danske cykler er svære at finde. Til gengæld kan man med god ret kalde de danske cykelmærker for "Danish Design," siger direktøren.

Den store nedgang i dansk producerede cykler kom i 2010, hvor Kildemoes lukkede fabrikken i Nr. Lyndelse på Fyn. Siden dengang er der kun produceret få cykler herhjemme.

Python Pro går nye veje

Python Pro i Nyråd nær Vordingborg er en dansk cykelproducent, der ligesom mange andre får fremstillet cyklerne på fabrikker i Taiwan.

I takt med, at cykelmotionister efterspørger stadig dyrere cykler, planlægger direktør Leif Nielsen i stedet nu at hjemtage produktionen.

- Når vi importerer en cykel fra Fjernøsten til 20.000 kr., skal vi betale 14 procent i import-told, så jeg tror på, det vil være billigere for os at producere cyklerne i Danmark, siger Leif Nielsen.

Derfor planlægger Python Pro en produktion på 100 cykler i Danmark i efteråret. Går det godt, planlægger Leif Nielsen en egentlig cykelproduktion i Danmark.

Facebook
Twitter