Dong: Batteri-tog til Danmark

Måske skal regionens pendlere i fremtiden vænne sig til, at køre i batteridrevne toge. Det er i hvert fald ambitionen hos Dong Energy.

(© DSB)

Sæt batterier i lokomotiverne og drop elmasterne.

Fremtidens elektriske intercitytog bør have lithium-ion batterier under gulvet, og jernbanen bør kun have køreledninger omkring stationerne.

Sådan lyder appellen fra Dong Energy, der forgæves har forsøgt, at overbevise DSB og Banedanmark om milliardbesparelserne ved batteri-tog.

Det skriver ingeniøren.

Vil koste en tiendedel af prisen

Med batterier i intercitytogene vil der blive mulighed for at sætte elektriske intercitytog i drift mellem København og Frederikshavn langt tidligere end planlagt. Og til en pris, der ligger på en tiendedel af prisen for traditionel elektrificering.

Det mener i hvert fald batterivirksomheden Lithium Balance.

Virksomheden, som er delvist ejet af Dong Energy, leverer avancerede styringssystemer til lithium-ion batterier, hovedsagligt inden for transportsektoren.

Virksomheden har i flere omgange haft møder med DSB, Banedanmark og Transportministeriet for at få sat gang i de første danske forsøg med batteridrevent jernbanemateriel. Indtil videre dog uden held.

Facebook
Twitter