Drømmen om toppen af Spotify lever i ghettoens lydstudier: Mehmet vil være den næste Kesi

Flere lydstudier dukker op i udsatte boligområder for at fange hitlisternes næste store stjerne.

I et mørklagt lokale i Ringparken i Slagelse kaster blå lysstofrør et dæmpet lys på en lydtæt vokalboks med skumgummivægge og mikrofon.

Mørket bliver afbrudt af røde, grønne og gule lysglimt, når en lydmixer, der er koblet til en ældre Macbook, kaster glimt fra sig.

- Det er her, hvor der bliver fyret noget musik af, lyder det fra 25-årige Farhan Xassan, der retter på sine blå Ray Ban-briller og sætter sig ved computeren og får højtaleren til at sende tonerne af de nyeste numre ud i lokalet.

Farhan Xassan scroller ned gennem playlisten, som de unge i Rosenkildegården har produceret. Ved siden af står Mehmet Taser (tv.) og Ahmed Mohamed Ali Alasow (th.) og lytter intenst med.

I studiets gule fløjlsofa sidder Mehmet Taser og manager Ahmed Mohamed Ali Alasow.

Fyrene begynder alle at rokke med hovederne frem og tilbage, mens de lytter intenst til teksten.

- Drengene rapper om det, de ser, det de hører, og det de oplever. Musik handler om følelser og oplevelser. Hvad man føler bliver lavet om til lyd, og her kan de unge lave musik i en ordentlig kvalitet, siger Farhan Xassan, der har nøglerne til studiet.

Han er betalt af ungdomsskolen Rosenkildegården i Slagelse for at holde studiet åbent to gange om ugen, og nogle gange lukker han også døren op for de unge i weekenden, hvis et nyt nummer skal indspilles.

Ghetto-musik dominerer hitlisterne

De unge mænd i boligområdet har selv bygget studiet i februar sidste år med midler fra den lokale ungdomsskole.

I november fik et ungdomshus på Motalavej i Korsør bevilliget 10.000 kroner til at bygge deres eget interimistiske studie, og også i Aarhus har pladeselskaber som Universal Music et lydstudie, hvor etablerede kunstnere som Marwan, Iswaal og Shooter Gang har kreeret numre til hitlisterne.

Studierne har det tilfælles, at flere af kunstnerne kommer fra områder på regeringens ghetto-liste. Og selvom studierne har hver deres størrelse, jagter fyrene den samme drøm:

At være den næste på toppen af Spotify.

I starten af januar var 'Pub G' med Branco og Larry 44, 'Limbo' med NODE og Gilli og 'Kærlighed' fra ATYPISK feat Gilli og Kesi blandt top fem på hitlisten Danmark Top 50 på Spotify.

Og det undrer ikke Ahmed Mohamed Ali Alasow, der fortæller, at alle er urbanartister og fra udsatte boligområder på den ene eller anden måde.

- Når man kommer fra et socialt belastet område, er musikken en god måde at være kunstnerisk på. Jeg tror, at hvis de har boet i Gentofte, så har musikken måske ikke haft så høj en prioritet for dem, siger han.

Det er kunstnere som Gilli, ATYPISK og Kesi, som fyrene ser op til. Artisterne synger og rapper om blandt andet livet i ghettoen og de drømme, der hører til.

Manager ved en tilfældighed

Ahmed Mohamed Ali Alasow scroller på sin telefon. Han finder et nummer frem, som to af hans artister udgiver i det nye år i samarbejde med et pladeskab.

- Det er Speedy x Shariffos nye single 'Lino'. De har også lavet en musikvideo, siger Ahmed Mohamed Ali Alasow og trykker play på telefonen.

- Nummeret får dig til at danse. Det får dig i bedre humør. De her to drenge har et unikt talent, som jeg ikke har hørt længe. De har deres egen rytme og sprog.

De unge vil ikke dele deres musik med DR. De vil i stedet sende nogle af sangene videre til de danske pladeselskaber.

Det er tilfældigt, at 22-årige Ahmed blev manager. Men efterspørgslen på urbankunstnere er blevet så stor, at han hurtigt blev en mellemmand for de håbefulde sangere og de eftertragtede pladeselskaber.

- Jeg var nødt til at google, hvad en manager egentlig var. Jeg kunne læse, at det var en, der tog 20 procent for musikken og fiksede ting for artisterne. Der var ikke meget hjælp at hente.

Men efter Ahmed Mohamed Ali Alasow var til en fest hos Universal Music Denmark, begyndte han at få kontakter i musikbranchen. Her gik det op for ham, at det var en fordel at være vokset op på Motalavej i Korsør.

- Området har gjort mig mere social, og jeg har været nødt til at kunne afkode mennesker og forstå en mangfoldig kultur. Det har måske været med til at uddanne mig til musikbranchen, hvor man skal være god til at tale med mennesker.

Musikken er dog ikke det eneste, der taler for sig selv, når unge kunstnere jagter pladekontrakter. Det er også vigtigt, at udstrålingen er i orden, mener Ahmed Mohamed Ali Alasow.

- Jeg kigger efter personlighed. Jeg kigger efter lyd, og jeg kigger efter karisma. Hvis du ikke har personlighed, er der ikke noget substans i musikken, siger han.

Ahmed Mohamed Ali Alasow er også sikker i sin sag, når det gælder ambitionerne med hans kunstnere.

- Jeg håber, at jeg inden for et par måneder har en top 50 single liggende med Speedy x Shariffo, og inden for et år har jeg alle mine tre artister herinde. Så snart det sker, skal det fejres med to eller tre flasker champagne.

Skal relatere til musikken

I studiet i Ringparken rejser Mehmet Taser sig fra den bløde sofa og tager høretelefonerne ned over de mørke krøller inde i vokalboksen.

- Ghetto-gen, ghetto-gen, lige siden barnsben. Alle snakker tom, tom, tom, de siger de ruller forbi med en gun, gun, gun, begynder han at synge i mikrofonen, mens hænderne bevæger sig i takt til musikken.

Mehmet Taser står i den lydtætte vokalboks og synger med på sin egen sang. Drømmen er en dag, at hans sange ligger på Spotifys danske hitliste.

Han er 18 år gammel, og sammen med resten af de unge fyre sigter han mod at ramme toppen af streamingtjenesternes hitlister.

- Det er en dejlig følelse at stå inde i boksen, fordi du føler dig helt alene. Du føler, at du kan synge derudaf og rappe lige det, du har lyst til. Det giver dig noget motivation til at synge, og du føler dig professionel, fortæller han.

Drømmen er at skabe noget musik, som folk enten kan feste eller relatere til.

Mehmet Taser tager i sin musik fat i emner, der både er positive og negative oplevelser fra Ringparken i Slagelse. Det kan handle om alt fra hygge med drengene til kriminalitet i området. Emner, som også optræder flere gange på hitlisterne. Ekempelvis som i 'Pub G' fra Lolo feat. Branco & Larry 44.

- De tekster, der bliver rappet om, handler om gaden. Både de positive og negative ting. Det følger med, når man bor i et udsat boligområde, tilføjer Farhan Xassan og henviser til kriminaliteten.

Og det er faktisk grunden til, at studiet i Ringparken blev bygget. For at holde de unge væk fra kriminaliteten og gaden.

- Her kan de synge om de dårlige ting, og hvad der sker med dig, når du havner i kriminalitet. Men de kan også synge om ren hygge med drengene og de adskillige gode ting, der sker rundt omkring, siger Farhan Xassan.

De unge er en eksportvare

Ifølge Ahmed Mohamed Ali Alasow er der en indlysende forklaring på, at pladeselskabernes jagt på kunstnere foregår i ghettoområderne og ikke i provinsen eller storbyen.

- Pladeselskaberne går efter penge. Og pengene er lige nu i de udsatte boligområder, fortæller han.

Men det er ikke kun musikken, der vækker opsigt fra områder på ghettolisten.

- De udsatte boligområder er eksport for alt mode, film, kultur og sprog. Det er ikke unormalt, at din 13-årige datter har en plakat hængende med Gilli på værelset. For ti år tilbage var det måske Nik og Jay, der hang der. Der er meget talent fra de udsatte boligområder. Selv bæltetasken startede her, siger Ahmed Mohamed Ali Alasow.

Til højre sidder Mehmet Taser, i midten Farhan Xassan og til venstre sidder Ahmed Mohamed Ali Alasow.

Denne artikel er et resultat af DR Sjællands Mangfoldighedsprojekt, hvor redaktionen har givet mikrofonen til beboerne på Motalavej i Korsør.