DSB sender 26 dieseltog på pension og indsætter el-tog på Sjælland

DSB indsætter fra i dag el-tog på en række DSB-strækninger på Sjælland.

Det nye el-drevne DSB-lokomotiv, Vectron. (Foto: Jens Hasse © Digital brug)

Rettet 10.1 2022:

Der er blevet tilføjet et ”uden” i tredjesidste afsnit, så det nu fremgår, at der på de omtalte strækninger kører dieseltog og ikke el-tog.

Den 5.1 2022 blev det rettet, at der ikke kører el-tog mellem Holbæk og Kalundborg og på strækningen mellem Vordingborg og Rødby Færge. Det drejer sig om 'strækningen mellem Roskilde og Kalundborg samt Næstved og Rødby Færge'.

Derudover er det præciseret, at selvom strækningen mellem København og Esbjerg samt København og Sønderborg/Padborg er elektrificeret, så kører der stadig jævnligt dieseltog på strækningerne. Grafikken i bunden af artiklen er desuden blevet fjernet, da den var misvisende.

Dieselstank og toglarm er snart fortid på de fleste sjællandske DSB-strækninger.

DSB siger nemlig i dag farvel til 26 af deres ældste dieseltog - de såkaldte ME-lokomotiver - og indsætter i stedet helt nye elektriske Vectron-lokomotiver.

Skiftet til el-tog er ifølge DSB's informationschef, Tony Bispeskov, en fordel for både pendlerne og personalet.

- De nye lokomotiver kan køre 200 km/t, så når vi får sat vogne på, der også er godkendt til den hastighed, så kan vi spare endnu mere tid i fremtiden, siger han.

Men en anden vigtig fordel ved de nye el-drevne lokomotiver er ifølge Tony Bispeskov også den positive indvirkning på miljøet.

- Det er et meget stort vendepunkt. De her ME-lokomotiver har tjent os godt i mange år, men når vi siger farvel til dem, så er vi også med til at lette trykket på miljøet og den dagsorden, som mange har taget til sig også politisk, siger han.

Blandt pendlerne er der også begejstring over de nye lokomotiver. Pendlertalsmand for pendlerne i Næstved Robert Hansen ser særligt frem til bedre komfort og mindre støj med de nye tog.

- Alene det, at toget glider stille og roligt ind på perronen, så man stadig kan stå og snakke sammen, selvom toget kører forbi, er godt.

- Og så er min oplevelse også, at el-togene kører mere stille og roligt, siger han.

Farvel til sundhedsskadelige partikler

Der er også en anden fordel, som pendlerne kan se frem til, når de ikke længere skal transporteres i et diesellokomotiv: De sundhedsskadelige partikler, som dieseltogene udleder.

Peter Møller er professor i miljø og sundhed ved Københavns Universitet og har forsket i dieselstogenes partikeludledning.

Ifølge ham er udledningen af sundhedsskadelige partikler fra diesellokomotiver fem gange højere end det, man typisk vil se på meget trafikerede veje som for eksempel H.C. Andersens Boulevard i København.

Derfor er udskiftningen af diesellokomotiverne også et positivt skridt for pendlernes sundhed, mener han.

- Hvis man bliver eksponeret for de her ultrafine partikler hver eneste dag, vil man have øget risiko for at få forskellige typer af lungesygdomme, herunder lungekræft og hjertekarsygdomme.

- Kører man i el-tog, må man kunne forvente, at der overhovedet ikke er nogen eksponering fra noget lokomotiv, så risikoen for luftforurening forsvinder, siger Peter Møller.

Diesellokomotiver på pension i nabolandet

De 26 diesellokomotiver bliver dog ikke sendt helt på pension endnu. De er nemlig solgt til et privat firma i Sverige, hvor de skal køre skovdrift. Men selvom de forsat skal være i drift, så er det stadig bedre for miljøet end tidligere, understreger informationschefen.

- De kommer til at køre som godstrafik i Norge og Sverige på strækninger, der endnu ikke er elektrificeret, men de har langt bedre filtre og udleder langt mindre co2 end de tog, de erstatter. Så samlet set er det en god investering for miljøet.

De sidste strækninger uden el-tog på Sjælland er mellem Roskilde og Kalundborg samt mellem Næstved og Rødby Færge. Strækningen mellem København og Esbjerg er elektrificeret, men der kører stadig jævnligt dieseltog på strækningen.

Men el-tog skal der nok komme mange flere af med tiden, forsikrer Tony Bispeskov.

- Banedanmark er i gang med at elektrificere både på Lolland, Falster og i Jylland, så fremtiden vil være endnu grønnere, siger han.

FacebookTwitter